بازیهای دیجیتال در جهان به عنوان یک ابزار جذاب سرگرمی، یک رسانه پرمخاطب، یک راهکار اثربخش آموزشی، یک روش کارآمد بهداشت و سلامت و یک اقتصاد بزرگ، پدیده مهمی محسوب میشوند.
صنعت بازیهای دیجیتال، همچون هر صنعت دیگری برای توسعه و پیشرفت خود نیازمند تحقیق و توسعه بوده و این در حالی است که سهم این صنعت از پژوهشهای دانشگاهی بسیار ناچیز است.
کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال یا Digital Games Research Conference (DGRC) بزرگترین کنفرانس ایرانی با محوریت بازیهای دیجیتال است که با رویکردی جامع و میانرشتهای تلاش میکند شبکه پژوهشگران این حوزه را در رشتههای مختلف، از علوم فنی و مهندسی، پزشکی و هنر تا علوم انسانی، گسترش داده و با خلق هستههای پژوهشی در دانشگاهها و مراکز علمی، دانش تولید شده را به صنعت منتقل نماید.
بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان متولی صنعت بازیهای دیجیتال، هر ساله با همکاری یکی از دانشگاههای بزرگ کشور این کنفرانس را برگزار مینماید و مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرِک) به عنوان دبیرخانه این کنفرانس، مأموریت خود را رشد روزافزون این شبکه علمی میداند.
در سال 2017، اولین دوره DGRC با عنوان «کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال: گرایشها، فناوریها و کاربردها» با همکاری دانشگاه علم و صنعت برگزار میشود و در محورهای اصلی اقتصاد، مدیریت و کسبوکار، ابعاد رفتاری و اجتماعی، گرافیک رایانهای، هوش مصنوعی، جنبههای فنی، الگوریتمها و معماریها، پردازش، بازیهای جدی و بازیوارسازی، تعاملپذیری و هنر و طراحی، دانش پایه نظری را از طریق پذیرش مقالات حائز صلاحیت، برگزاری پانلها، کارگاهها و برقراری ارتباط میان پژوهشگران و صنعت بسط میدهد. اختتامیه این کنفرانس در 2 آذرماه 1396 در دانشگاه علم و صنعت خواهد بود.
منبع: