اهدف این مقاله تعریف هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری و سپس معرفی چند بازی که دارای ساختار هوش مصنوعی هستند . در بخش پایانی بررسی کوتاهی در رابطه با تاثیر هوش مصنوعی در بازی می شود . در خاتمه سعی می شود ، جمعبندی از تمام بخشهای نوشته شده بشود.
تعریف
منظور از کاربرد هوش مصنوعی در بازی اینست که بازی مورد نظر یا شخصیت هایی که در آن هستند دارای هوش مصنوعی هستند و بتوانند بطور خودانگیز به عملکرد ما در طول بازی جواب بد هند.برای مثال می توان گفت اگر شما در حال انجام یک بازی ـ بازی با کامپیوتر ، نه در مقابل یک نفر دیگر ـ هستید ، شخصیتهای این بازی دارای یک ساختار هوش مصنوعی هستند و اینها می توانند در مقابل رفتارهای شما در بازی از خود واکنش نشان دهند و جوابگوی شما باشند.
کاربردهای هوش مصنوعی در بازیها
بطور کالی از نظر کاربرد هوش مصنوع در بازیها دو گروه بازی وجود دارند :
بازیهای کلاسیک مانند:
Twenty Questions:Mastermind,Connect Four, Go-Moku, Qubic ( 4x4x4 tic-tac-toe ), Othello ( Reversi ), Checkers, Backgammon, Chess, Scrabble, Go, Bridge,Poker.
سازندگان این بازیها تلاش فراوانی کرده اند که با استفاده از بانک های اطلاعاتی عمیق و جستجوی درختی ، ساختار این بازیها را بر اساس هوش مصنوعی بگذارند. ولی کمبود های جدی در این بازیها به چشم می خورد.
بازیهای مدرن مانند :
Enemy Nations, Formula One Grand Prix 2, Age of Empires I/II, Duke Nuke’em 3D, Mindrover: The Europa Project, The Sims2
شخصیتهای بازی The Sims2 در این گروه از بازیها موفقیت های چشمگیری بدست آمده است. برای نمونه در بازی نیازهای اولیه خود را مانند گرسنگی ، تشنگی و یا نیاز به توالت رفتن را نشان می دهند. اگر به شخصیت های بازی غذا داده نشود ، بعد از دو یا سه روز خواهند مرد. از دیگر جوانب جالب این بازی احساس دوست داشتن است. بعبارت دیگر شخصیتهای بازی می توانند بدون دخالت شما در بازی عاشق یکدیگر شوند.
تاثیرات کاربرد هوش مصنوعی در بازیها
کار برد هوش مصنوعی در تولید بازیها باعث شده است که بازیها چه از نظر کیفی و یا آموزشی پیشرفتهای شایان توجه ای بکنند. در بازیهای جدید که از ساختار هوش مصنوعی بهره جسته اند ، موضوع بازیها فقط منحصر به خشونت و جنگ نمی شود. بازیهای جذاب ودر رده بالا کنونی دارای محتوایی آموزشی و سازده گی است. حتی آن بازیهایی که دارای موضوع جنگ و یا مبارزه با تروریسم است نیاز به تفکر و برنامه ریزی دارد تا بتوان به هدف رسید . بطور کلی بازیهای مدرن در جهت استفاده هر چه بیشتر از هوش مصنوعی پیش میروند .
نتیجه
روند نزدیکی هوش مصنوعی و بازی باعث شده است که بازی کنان خود را جزئی از بازی بدانند. از اینرو دیوار بین برنامه بازی و بازی کن هر روز کوتاهتر می شود. تولید کنندگان برنامه های بازی تلاش دارند این دیوار را کاملأ از بین بردارند تا بدین طریق بازی کن خود را در قالب یکی از شخصیتهای بازی بگذارد. در بعضی از بازیها که با کمک هوش مصنوعی و واقعیت مجازی ساخته شده است ، بازی کن می تواند از حسهای بویایی وچشایی خود در بازی استفاده کند. در آینده ای نچندان دور میتوان شاهد بازیهایی بود که تقریبأ هیچ فضال برنامه ای بین انسان و کامپیوتر نیست و بازی کن یکی از شخصیتهای خود بازی است ، دقیقأ مانند زندگی واقعی.
وجه مشترک بازیهای بر اساس هوش مصنوعی تولید شده این است ـ بر خلاف بازیهای کلاسیک که بازیکن تابع برنامه بازی است ـ برنامه بازی وابسته به عملکرد بازیکن است. بدین معنی که اگر بازی کن رابطه متقابلی با عملکرد های برنامه ایجاد نکند ،هیچگونه تغییری در کیفیت بازی انجام نمی شود و پس از مدتی بازی کسل کننده بنظر میآید. برای مثال در بازی The Sims2 اگر شخصیتهای بازی درست نشوند و روابط بین آنها تعریف نشود و همچنین محل زندگی آنها مشخص نشود وغیره ، بازی کاملا پوچ و بی معنی جلوه میکند.
بعبارت دقیقتر می توان گفت در بازیهای با ساختار هوش مصنوعی ، مسئولیت داشتن ، برنامه ریزی کردن و تصمیم گرفتن از وجوه مشترک اینگونه بازیها است. بازی کن جزئی از روند بازی می شود و دقیقأ همانطور که در زندگی واقعی مسائلی پیش می آید ، می باید عمل کرد.
منبع : kasbyar