دانشمندان پديده ي انتقال بازي (گيم ترنسفر1) را کشف کردند. پديده اي که طي آن وروديهاي حسي، افکار و رفتارها، بر اساس بازياي که انجام ميدهيم، تحت تاثير قرار ميگيرد. تحقيقات آشکار کرده است، هزاران نفر از مردمي که بازيهاي رايانهاي انجام ميدهند، انفجارها و جيغهاي درون بازي را ساعتها بعد از اينکه کنسول هايشان را خاموش کردهاند، ميشنوند.
بيشتر از 30 ميليون انسان در انگلستان بطور منظم با کنسولهاي «پلياستيشن4»2 و «اکس باکس وان»3 که تجربه بسيار واقعيتري دارند، بازي ميکنند و محققان معتقدند بسياري از آنها که مداوم و در بازههاي طولاني بازي ميکنند، صداهايي از بازيها در دنياي واقعي مي شنوند.
روانشناسان از 1244 نفر که پديده «گيم ترنسفر» را داشتهاند و دريافتها و افکار و رفتارشان تحت تاثير بازي کردن قرار گرفته است، دادههايي جمع آوري کردهاند.
مطابق اين تحقيق، 12 درصد از آنها، تجربه شنوايي پس از بازي کردن داشتهاند.
محققان در دانشگاه «ناتينگهام ترنت4» در واحد بين المللي تحقيقات بازيهاي رايانهاي، دريافتند که انسانهايي که گزارش شده تاثيراتي شنوايي نظير صداي اسلحهها، انفجارها، وسايل نقليه، ناله،جيغ و يا تنفس داشتهاند، علاوه بر اين صداهايي از قبيل بيپ بيپ ممتد و صداهاي تصادمي مانند زنگ همراه و ليزر را نيز شنيدهاند.
گفته ميشود که بازيکنان اين صداها را هنگام خوابيدن و يا فعاليتهاي روزانه مانند راه رفتن و رانندگي کردن ميشنوند.
«آنجليکا اورتيز دوگرتاري5» يک محقق در دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه ناتينگهام ترنت مي گويد: “اين مهم است که به بازيکنان کمک شود تا تجارب خود را بفهمند زيرا تجربه دوباره صداها و حرفها ممکن است باعث بروز درد و زجر و پشيماني شود. مخصوصا زماني که صداها همراه با موقعيتهاي خطرناک و عذابآور در بازي پخش شود و شنيدن دوباره آنها تداعي کننده لحظاتي ناخوشايند باشد.”
پروفسور «مارک گريفيتز6» ميگويد: “بهترين راه حل براي افرادي که اين پديده برايشان بيشتر به وجود ميآيد اين است که زمان بازي کردنشان را کاهش دهند و به صورت منقطع بازي کنند.”
1. Game Transfer
2. Play Station4
3. Xbox One
4. Nottingham Trent
5. Angelica B. Ortiz de Gortari
6. Marc Griffiths
7. Dark Souls