آخرین آمار منتشر شده از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای حاکی از آن است که یک سوم جمعیت کشور در گروه سنی بین ۷ تا ۴۰ سال بازیهای رایانهای انجام میدهند.بر اساس این آمار، از هر سه ایرانی یک نفر از بازیهای رایانهای استفاده میکند و ۸۰ درصد از علاقهمندان به این بازیها را رده سنی هشت تا ۱۵ سال تشکیل میدهند و روزانه به طور متوسط ۲ساعت از وقتشان را صرف این بازیها میکنند. ۱۲۴ دقیقه بازی رایانهای در روز
«برخی از گیمرها در هفته دو روز یا برخی دیگر هر روز و در ساعات مختلف بازیهای رایانهای انجام میدهند که بر اساس آمار کسب شده، گیمرهای ایرانی به طور متوسط ۱۲۴ دقیقه (بیش از دو ساعت) از وقت خود را در روز صرف بازیهای رایانهای میکنند.
»
«بهروز مینایی» مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتوگو با روزنامه ایران با بیان مطلب بالا و با اشاره به نحوه به دست آوردن آمار کاربران بازیهای رایانهای در کشور گفت: «این آمار مربوط به سال ۸۹ است که مرکز آمارگیری جهاد دانشگاهی «ایسپا» آن را برای بنیاد ملی بازیهای رایانهای گردآوری کرده است.
هم «ایسپا» و هم مرکز تحقیقات صدا و سیما در نمایشگاههایی که برگزار میکردیم و جمعیت زیادی در آن حاضر میشدند، آمارگیریهای مختلفی را در گذشته انجام میدادند و اخیراً هم در اسفند ماه سال ۹۲ آمارگیری جدیدتری توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما در کل کشور انجام شده که اطلاعات آن هنوز منتشر نشده است. آمارهای موجود مبتنی بر پژوهشها و تحقیقات گذشته بوده است.»
وی افزود: «با توجه به اینکه تنوع بازیهای رایانهای در کشور زیاد است، به طور کلی این سؤال از افراد جامعه نمونه پرسیده شد که آیا بازی رایانهای انجام میدهند یا خیر. همچنین از گیمرها پرسیدیم که چه ژانری را دوست دارند، از چه طیفی از بازیها خوششان میآید و از چه نوع کنسولی برای بازی کردن استفاده میکنند.
»
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پاسخ به این سؤال که چند درصد از گیمرها پسر و چند درصد آنها دختر هستند اظهار داشت: «بر اساس آمارهای اولیه کسب شده در سال ۸۹، ۶۰ درصد گیمرها پسر و ۴۰ درصد آنها دختر بودند، اما آماری که اخیراً توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما از مراجعه کنندگان به نمایشگاه صنعت بازیهای رایانهای کشور گرفته شده است نشان میدهد که ۶۸ درصد گیمرها پسر و ۳۲ درصد باقیمانده نیز دختر هستند.
»
«مینایی» با اشاره به آمارهای کسب شده از میزان محبوبیت بازیهای رایانهای در ژانرهای مختلف اظهار داشت: «بازیهای رایانهای موجود در کشور به ژانرهای آموزشی، اتومبیلرانی، راهبردی، استراتژیک، اکشن، ماجراجویی، ادونچر، اینترنتی، تیراندازی اول شخص یا ورزشی مثل فوتبال تقسیم میشود.
بیشترین ژانر محبوب بچههای ایرانی، فوتبال و بازیهای ورزشی است و بعد از آن بازیهای اکشن سوم شخص و مسابقات اتومبیلرانی قرار دارد.
تأثیر منفی استفاده مداوم از بازیهای رایانهای
«حدود ۶۰ درصد از افراد زیر ۱۲ سال کشور از بازیهای رایانهای استفاده میکنند که این رقم در افراد ۱۵ ساله ۸۰ درصد است. معمولاً نوجوانهایی که در سنین زیر ۱۲ یا ۱۵ سال قرار دارند نسبت به بازیهای رایانهای خشن، قدرت همذاتپنداری بیشتری دارند به همین جهت استفاده مداوم از این بازیها ممکن است تأثیر نامناسبی بر آنها داشته باشد.
»
«مینایی» در بخش دیگری از گفتوگو باروزنامه ایران با تاکید بر مطلب بالا گفت: «بعضی از خانوادهها از این موضوع که بچههایشان زیاد از بازی رایانهای استفاده میکنند ناراحت هستند و متأسفانه در حال حاضر به نوعی اعتیاد بازی کردن در نوجوانان زیر ۱۵ سال به وجود آمده است. «خواب ترسی»، «رفتار خشونت آمیز» و «عکسالعملهای قانون شکنانه» از جمله مواردی است که امروزه در نوجوانان زیر ۱۵ سال ایجاد شده است که این موارد عمدتاً در اثر نبود مراقبت خانوادهها برای خرید بازیهای رایانهای برای نوجوانانی که در سنین پایین هستند رخ میدهد.
طبیعی است که با تذکر زیاد یا پایش این موضوع از سوی خانوادهها میتوان از بروز این اتفاقات پیشگیری کرد.
»
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه اگر هم نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای «اسرا» برای بازیهای خشن مجوزی صادر کرده باشد، این بازیها برای سن ۱۸ سال به بالا است خاطرنشان کرد: «رعایت نکردن گروه سنی مناسب در مورد خرید بازیهای رایانهای، باعث میشود تا بچهها دچار بعضی از آسیبهای روانشناختی بشوند که کنترل این موضوع در درجه اول باید از سوی خود گیمرها و نوجوانان صورت بگیرد.
همچنین پدر و مادرها و مربیان مدارس هم باید این موضوعها را به بچهها گوشزد کنند.
»
وی ادامه داد: «پدر و مادرها در موقع خرید بازیهای رایانهای برای فرزندانشان به نام و نشان ردهبندی سنی «اسرا» که روی بازیها حک شده است توجه کنند.
خانوادهها همچنین باید دقت لازم را در مورد میزان استفاده بچهها از بازیهای رایانهای داشته باشند تا جذابیتهای بازی باعث نشود که فرزندانشان بیش از یک ساعت از وقت خود را برای بازی صرف کنند و از فعالیتها و برنامههای دیگرشان غافل شوند.
»
امروزه بیش از ۲۰ میلیون نفر از نوجوانان و جوانان کشور روزانه بیش از ۲ ساعت از وقت خود را صرف بازیهای رایانهای میکنند که با توجه به گستردهتر شدن این جامعه آماری در سالهای آینده و تأکید برنامه پنجم توسعه مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی بازیهای رایانهای، راه پر فراز و نشیبی را پیش رو دارند.همچنین نقطه ضعف بنیاد ملی بازیهای رایانهای که متولی اصلی نظارت بر تولید و انتشار بازیهای رایانهای در کشور محسوب میشود این است که آخرین آمارگیری این بنیاد از درصد گیمرهای داخلی به سال ۸۹ باز میگردد که آن هم توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما و مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی اخذ شده است که این موضوع به نوبه خود، نقص بسیار مهمی برای این بنیاد محسوب میشود.
منبع : tasalamati