گرچه بسیاری ازکارشناسان تربیتی معتقدند که باز یهای رایانه ای می تواند اثرات مثبتی مانند تکامل
شخصیت و رفتار، پرورش استعدادها، ایجاد خلاقیت، پرورش تمرکز و دقت، افزایش بهره هوشی، گسترش
جهان بینی، تقویت ذوق هنری، آموزش مفاهیم پیچیده، انتقال فرهنگ و غیره را به همراه داشته باشندا ما متأسفانه
می شنویم که هرا ز گاهی ا خباری ا ز مناطق مختلف جهان به گوش می رسد که فلان نوجوان به دلیل این که مثلا
15 ساعت بدون وقفه مشغول بازی با کامپیوتر بود، دچار حمله های عصبی شد و کارش به بیمارستان کشیده ا ست!
آیا چنین مواردی می تواند دلیلی بر نفی عملکرد مثبت بازی های کامپیوتری باشد؟ 15 ساعت رانندگی مداوم نیز
می تواند هرا نسانی را از پای درآورد. آیا به این دلیل میتوان گفت رانندگی، سر تا سر مضر و منفی است؟
امروزه جامعه شناسان به تأثیرات مثبت بازی های کامپیوتری بر رفتارهای فردی وا جتماعی افراد پی برده اند.
دنیای بازی های رایانه ای سرشار از شگفتی هاست. جایی که کودکان را تا مرز تحقق رویاها می برد و آنان در دنیایی
هیجان انگیز و پر ماجرا رها می شوند. درا ین دنیای مجازی کودکان در عین پیروز شدن، شکست می خورند و در عین
آزاد بودن در جبر قرار می گیرند. یادآوری این موضوع مهم است که اعلام شود منظور از باز یهای رایانه ای
بازی های استاندارد است. یکی از راه های رشد و توسعه
قوه خلاقیت و ابداع در کودکان پرداختن به فعالیتهایی همچون رایانه و بازی های رایانه ای استاندارد است که
خود حاصل خلاقیت مغز آدمی می باشد. بنابراین،این قوه را در کودکان تقویت می کند؛ ولی به دلایلی مانند عدم
آموزش صحیح به کودکان و نوجوانان، معرفی بازی های رایانه ای و انواع آن به طور غیر صحیح، آشنا نبودن کاربران
به زبان رایانه و … اهداف بازی های رایانه ای به درستی شناخته نشده ا ست و کودکان در عمل به سمت بازی هایی
سوق داده شده اند که اثرات زیان باری دارند. بازی های غیراستاندارد رایانه ای در ایجاد و بروز پرخاشگری بسیار
موثر است و می توانند پرخاشگری را در کودکان بالا ببرد. این گونه باز یها می تواند دربروز رفتارهای ضد اجتماعی و
ناسازگاری موثر باشند و موجب اضطراب فرد گردند. چنین بازی هایی باعث وسواس، رفتارهای اعتیاد گونه، غیرانسانی
شدن بازی کنندگان، رشد رفتارهای ضد اجتماعی، خالی شدن عواطف و مشکلات سلامتی می شوند. بررسی نوع
باز یهای رایانه ای کودکان و نوجوانان نشان می دهد که اغلب بازی ها از نوع خشن Action هستند و نتایج
تحقیقات مارک گریفینس 1997 نشان داد در میان بازی های رایانه ای خشن، از هر پنج بازی که برای کودکان شش سال و
بالاتر مناسب تشخیص داده شده است، در سه بازی به ازای کشتن یا صدمه زدن به کاراکتر رایانه ای امتیازکسب میشود