مرکز بازی و سرگرمی سراج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • بازی‌های تلفن همراه
    • بازی‌های رایانه‌ای
    • رویداد و نمایشگاه
    • کنسول‌ها
    • مجلات و نشریات
  • مقالات
    • نقد بازی
  • دانشنامه
    • تاریخچه
    • سبک بازی
  • توصیه بازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • بازی‌های تلفن همراه
    • بازی‌های رایانه‌ای
    • رویداد و نمایشگاه
    • کنسول‌ها
    • مجلات و نشریات
  • مقالات
    • نقد بازی
  • دانشنامه
    • تاریخچه
    • سبک بازی
  • توصیه بازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مرکز بازی و سرگرمی سراج
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار

بازی کامپیوتری و مغز

سراج گیم توسط سراج گیم
14 دی 1401
در اخبار, مقالات
0 0
0
بازی کامپیوتری و مغز
0
بازدیدها
اشتراک‌گذاری با ایمیلاشتراک‌گذاری در لینکدیناشتراک‌گذاری در توییتر

انشمندان به تازگی در پژوهش هایشان به این نکته پی برده اند که در جوانانی که به بازی های کامپیوتری معتادند، بخشی از مغز بزرگ تر از آن دسته از همسن و سال های آنهاست که به ندرت یا بسیار کم به بازی های کامپیوتری علاقه نشان می دهند.

آیا بازی های کامپیوتری باعث رشد بخش ویژه ای از مغز در جوانان شده است؟ یا این که تنها دسته ای از جوانان به بازی های کامپیوتری علاقه نشان می دهند که این بخش ویژه در مغزشان بزرگ تر از دیگران است؟

دانشمندان در پی یافتن پاسخی برای این پرسش هستند. پرسشی مهم برای دنیای پزشکی که پاسخ به آن می تواند به درمان برخی از بیماری ها از جمله آلزایمر کمک کند.

“سوپر ماریو” یک بازی کلاسیک و نوستالژیک در دنیای بازی های کامپیوتری است. 25 سال است که مردی کوچک و چاق با کلاهی قرمز بر سر، در دنیای دیجیتال جست و خیز می کند و سکه جمع آوری می کند.

این شخصیت آشنا حالا یک پای تحقیقات مغز و اعصاب شده است. دختران و پسران جوانی که هفته ها با حرکت دادن سریع انگشتانشان روی کنسول، “سوپر ماریو” را هدایت می کنند تا سکه های بیشتری جمع کند، حالا در این تحقیق زیر دستگاه MRI (تصویرسازی تشدید مغناطیسی/Magnetic Resonance Imaging ) دراز کشیده اند و به پژوهشگران اجازه می دهند نگاهی به مغزشان بیندازند.

افزایش ضخامت کورتکس مغز در طرفداران بازی

پرفسور یورگن گالینات از بخش اعصاب و روان بیمارستان شاریته در برلین که سرپرستی گروه پژوهشی را به عهده دارد، در مصاحبه با رادیو آلمان می گوید که معاینات بر روی دو دسته انجام می شود، دسته ای که به بازی های کامپیوتری عادت ندارند و دسته ای که بازی های کامپیوتری جزء جدانشدنی زندگی شان است.

گروه اول پس از معاینه، به مدت دو ماه برنامه مشخصی برای انجام بازی های کامپیوتری می گیرد. گروه دیگر در این دو ماه از انجام بازی کامپیوتری منع می شود و سپس افراد شرکت کننده در این دو گروه با هم مقایسه می شوند. پرفسور گالینات اضافه می کند: «پس از این معاینات، مدرک علمی در دست داریم که نشان می دهد بازی کامپیوتری یک اثر آموزشی روی مغز دارد.» تمرین مداوم بر سر هر موضوعی، مغز را تغییر می دهد.

هر آزمایش شونده زیر دستگاه MRI از طریق یک گوشی، دستورات محققین را می شنود و به پرسش های آنها پاسخ می دهد. درست زمانی که آنها به پرسش ها پاسخ می دهند، فعالیت های مغزی آنها از طریق MRI ثبت می شود و این تصاویر بررسی می شوند؛ تصاویر مغز آنهایی که دو ماه مشغول بازی کامپیوتری بوده اند و هم آنها که طبق برنامه دست به هیچ بازی ای نزده اند.

هر دو ثانیه یک بار تصویر کاملی از مغز گرفته می شود. تصاویر سیاه و سفید مغز افراد شرکت کننده در آزمایش کنار هم چیده شده و با هم مقایسه می شود. اما تنها بخش موسوم به جسم مخطط شکمی (ventral striatum) است که برای محققین جالب است. در این قسمت واکنش ها و تغییرات مغز پس از برد و باخت در بازی قابل رویت است.

به گزارش دویچه وله، مقایسه ها نشان می دهد که واقعا این بخش از مغز در کسانی که بازی کامپیوتری انجام می دهند، بزرگ تر از آنهاست که اهل بازی کامپیوتری نیستند. نتیجه جالب دیگری که محققین در این آزمایش به آن رسیده اند، این است که هر چه فرد ساعت های بیشتری بازی کند، ضخامت کورتکس مغز او هم بیشتر می شود. کورتکس یا قشر مغز، لایه نازک خاکستری پوشاننده مغز انسان است که تمرکز، رفتارهای ارادی، رفتارهای شناختی و برنامه ریزی استراتژیک از کارکردهای آن است. ضخامت این لایه در بازی کننده های حرفه ای به جای 5/2 به 5/3 میلی متر رسید.

پرفسور گالینات معتقد است که بزرگی این بخش از مغز الزاما نشانه راندمان بیشتر فرد در حوزه ای خاص نیست. اما به اعتقاد او افزایش حجم جسم مخطط شکمی در مغز افراد شرکت کننده در آزمایش، رابطه مستقیم با تمرین های روزانه دارد و نشان دهنده بهبود راندمان در این موضوع خاص است. راندمانی که به گفته او نه نتیجه تنها بزرگ شدن این حوزه، که نتیجه ارتباطات عصبی سلول های مغز و تغییر در تعامل میان سلول های عصبی ا ست.

کمک به درمان بیماری هایی مثل آلزایمر

به این ترتیب می توان خط بطلانی بر روی این تز که “کسانی که زیاد بازی کامپیوتری انجام می دهند، احمق ترند” کشید. از سوی دیگر اما نمی توان ادعا کرد که این افراد باهوش تر هم هستند. تنها نتیجه قطعی که می توان تا بدین جا از این آزمایش گرفت، این است که فعالیت مداوم مغز در یک عرصه (در این جا بازی کامپیوتری) باعث تغییر بخش خاصی شده است که کارکرد ویژه ای در مغز انسان از جمله تمرکز به عهده اوست.

جالب این جاست که تقریبا یک سال پیش نتیجه تحقیقات پرفسور ویکرت، روانپزشک استرالیایی منتشر شد که نشان می داد همین ناحیه مغزی موسوم به جسم مخطط شکمی که با توان تصمیم گیری در ارتباط است و در واکنش به پاداش گرفتن در افراد سالم فعال می شود، در مبتلایان به بیماری شیزوفرنی واکنش مناسبی در برابر محرک ها نشان نمی دهد.

این دستاورد تازه برای دنیای پزشکی اهمیت ویژه ای دارد. برای مثال می توان بر پایه نتایج این تحقیق روش های درمانی تازه ای برای بیماری هایی مانند آلزایمر یافت. جایی که توانایی های ذهنی انسان به دلیل کاهش سطح و حجم منطقه ویژه ای از مغز تحلیل می یابد، شاید بازی های کامپیوتری ویژه ای راه حلی برای درمان باشند.

امیدی تازه برای دنیای پزشکی که شاید بتوانند با یک روش درمانی تازه، این بار به شکل بازی کامپیوتری، با اختلالات عملکرد مغزی مبارزه کنند.

منبع:1doost 

,

پست قبلی

کاربردهای هوش مصنوعی در بازیها

پست‌ بعدی

اثرات مثبت و منفی بازی های کامپیوتری

پست‌ بعدی
اثرات مثبت و منفی بازی های کامپیوتری

اثرات مثبت و منفی بازی های کامپیوتری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پرطرفدار
  • دیدگاه‌ها
  • اخیرا
بازی سرافرازان

به‌روزرسانی بزرگ «بازی سرافرازان» منتشر شد

12 بهمن 1401
مهدیار 3 منتشر شد

مهدیار 3 منتشر شد

14 دی 1401
بازی خانه سبز

بازی معمایی و داستانی «خانه سبز» در سبک اشیاء پنهان

11 دی 1401
بازی سفر جنجالی 2 منتشر شد

بازی سفر جنجالی 2 منتشر شد

15 آذر 1401
بازی سفر جنجالی 2 منتشر شد

بازی سفر جنجالی 2 منتشر شد

0
بازی بان شماره ۱۲

بازی بان شماره ۱۲

0
شماره یازدهم مجله بازی بان منتشر شد

شماره یازدهم مجله بازی بان منتشر شد

0
مهدیار 3 منتشر شد

مهدیار 3 منتشر شد

0
بازی سرافرازان

به‌روزرسانی بزرگ «بازی سرافرازان» منتشر شد

12 بهمن 1401
بازی خانه سبز

بازی معمایی و داستانی «خانه سبز» در سبک اشیاء پنهان

11 دی 1401
سلسله گفت‌وگوهای صریح و دقیق با محوریت بازی‌های ویدیوئی

سلسله گفت‌وگوهای صریح و دقیق با محوریت بازی‌های ویدیوئی

14 دی 1401
بازی بان شماره ۱۲

بازی بان شماره ۱۲

14 دی 1401

توصیه شده

بازی سرافرازان

به‌روزرسانی بزرگ «بازی سرافرازان» منتشر شد

12 بهمن 1401
بازی خانه سبز

بازی معمایی و داستانی «خانه سبز» در سبک اشیاء پنهان

11 دی 1401
سلسله گفت‌وگوهای صریح و دقیق با محوریت بازی‌های ویدیوئی

سلسله گفت‌وگوهای صریح و دقیق با محوریت بازی‌های ویدیوئی

14 دی 1401
بازی بان شماره ۱۲

بازی بان شماره ۱۲

14 دی 1401

پیوندها

  • سازمان فضای مجازی سراج
  • مجله تخصصی بازی بان
  • شبکه توسعه دهندگان اپلیکیشن و بازی

رویدادها

هیچ محتوایی موجود نیست

بازی‌های مرکز سراج

  • سرافرازان
  • بازی قرآنی (یادگیری متفاوت قرآن)
  • پیربابا
  • واقعیت افزوده دستاوردهای ملی ایران
  • خانه سبز

© 2022 کلیه حقوق برای سراج گیم محفوظ می باشد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • بازی‌های تلفن همراه
    • بازی‌های رایانه‌ای
    • رویداد و نمایشگاه
    • کنسول‌ها
    • مجلات و نشریات
  • مقالات
    • نقد بازی
  • دانشنامه
    • تاریخچه
    • سبک بازی
  • توصیه بازی

© 2022 کلیه حقوق برای سراج گیم محفوظ می باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید