مرکز بازی و سرگرمی سراج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • بازی‌های تلفن همراه
    • بازی‌های رایانه‌ای
    • رویداد و نمایشگاه
    • کنسول‌ها
    • مجلات و نشریات
  • دانشنامه
    • مقالات
    • پژوهش
    • سبک بازی
  • نقد بازی
  • توصیه بازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • بازی‌های تلفن همراه
    • بازی‌های رایانه‌ای
    • رویداد و نمایشگاه
    • کنسول‌ها
    • مجلات و نشریات
  • دانشنامه
    • مقالات
    • پژوهش
    • سبک بازی
  • نقد بازی
  • توصیه بازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مرکز بازی و سرگرمی سراج
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

چند درصد نوجوانان ایرانی به بازی‌های رایانه‌ای معتادند؟

03 مرداد 1395
در پژوهش
صفحه اصلی دانشنامه پژوهش
1
بازدیدها
اشتراک‌گذاری با ایمیلاشتراک‌گذاری در لینکدیناشتراک‌گذاری در توییتر

یک پژوهشگر فضای مجازی گفت: ۳۰ درصد نوجوانان ایرانی به بازیهای رایانه‌ای اعتیاد دارند؛ بازی «کلش آو کلنز» در ایران ۵.۵ میلیون نفر بازیکن فعال دارد؛ هدیه بیش از ۱۰ گیگابایت اینترنت بر‌روی سیم‌کارت دانش‌آموزی کشور، زمینه‌ساز اعتیاد اینترنتی در آنان است.

سید علیرضا آل‌داوود در سی‌وهشتمین نشست جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی  با موضوع «اعتیاد اینترنتی و سم‌زدایی دیجیتال» اظهار کرد: به‌دلیل جدید بودن موضوع اعتیاد اینترنتی و اختلاف بر سر اینکه این مسئله اعتیاد به اینترنت است یا تمایل به‌استفاده از اینترنت، امروزه بحثها و اختلاف‌نظرهای فراوانی در این حوزه وجود دارد.

600 میلیون معتاد اینترنتی

این پژوهشگر فضای مجازی تأکید کرد: امروزه 600 میلیون نفر در جهان از اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی رنج می‌برند که شدیدتر از اعتیاد به الکل، مواد مخدر و سیگار است همچنین تحقیقات نشان می‌دهد اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی موجب افزایش اضطراب، افسردگی  و تمایل به خودکشی در افراد می‌شود.

غرب آسیا بیشترین معتاد اینترنتی را دارد

وی با بیان اهمیت پیشگیری از اعتیاد به اینترنت خاطرنشان کرد: منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) با 28 درصد و شمال و غرب اروپا با 17 درصد دارای بالاترین و کمترین نسبت اعتیاد اینترنتی جهان هستند به همین خاطر کشوری مثل امریکا در اواخر سال 2013 برای نخستین بار بخشی برای درمان اعتیاد به اینترنت را افتتاح کرد.

این کارشناس فضای مجازی در بیان علت این اعتیاد تصریح کرد: عدم برنامه‌ریزی مدیریت کلان اجتماعی برای رفع مشکلات جوانان نظیر رفع بیکاری، عدم شرایط مناسب ادامه تحصیل، مشکلات معیشتی، سرخوردگیهای اجتماعی پسا برجام، رکود، اختلاف طبقات اجتماعی و … از مهمترین عوامل بروز اختلال روانشناختی اعتیاد رسانه‌ای و دیگر اختلالات روانشناختی است همچنین افزایش سرعت بدون پیوست فرهنگی و ارتقای سطح دسترسی مردم به اینترنت رها شده با قوانین بسیار قدیمی که برای آن فرهنگ‌سازی مناسبی هم نشده است، از علل اصلی اعتیاد اینترنتی در کشور ما به‌شمار می‌رود.

این پژوهشگر فضای‌مجازی گفت: تحقیقات نشان داده که از هر 10 کاربر اینترنت، یک نفر به فضای مجازی اعتیاد شدید دارد، این بدان معناست که آنها قادر به کنترل نحوه استفاده خود از اینترنت نیستند؛ با این آمار 61 درصد از مردم کل جهان و 73 درصد از نوجوانان به اینترنت اعتیاد دارند.

بازی آنلاین به چهارونیم ساله‌ها رسید

وی با بیان اینکه میانگین سنی اولین گروه از بازی‌کنندگان بازیهای آنلاین از چهار و نیم سال تجاز نمی‌کند، افزود: در نیومکزیکو، غفلت مادری باعث شد که دخترش با نخوردن غذا و بازی کردن مداوم و بیش از اندازه «وارکرافت» از گرسنگی بمیرد؛ این در حالی است که این دختر در زمان مرگ سه‌ ساله بوده و تنها 10.5 کیلو وزن داشته است.

این پژوهشگر فضای مجازی افزود: مردم دنیا در روز بیش از 150 بار به صفحه گوشی خود نگاه می‌کنند، یعنی دقیقأهر 6.5 دقیقه یک‌ بار.

تأثیر مستقیم فضای مجازی بر افت تحصیلی دانش‌‌آموزان

آل‌داوود گفت: بر مبنای گزارش وزارت آموزش و پرورش در سال 93، از مجموع یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموزی که در امتحان نهایی شرکت کرده‌اند، بیش از80 درصد دانش آموزان با میانگین نمره 12 قبول شدند که نشان می‌دهد که علیرغم پایین بودن کیفیت آموزشی (که بر کسی پوشیده نیست) با نوعی افت شدید تحصیلی در جامعه مواجه‌ایم که استفاده از تلفن همراه و ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی و سرگرم شدن در شبکه‌های اجتماعی و بازیهای اینترنتی، یکی از دلایل مهم افت تحصیلی دانش‌آموزان است.

وی افزود: براساس تحقیقات یکی از محققان ایرانی، بیش از 30 درصد نوجوانان ایرانی به بازیهای رایانه‌ای اعتیاد دارند و طبق آمار‌ها بازی «کلش آو کلنز» به‌تنهایی در ایران 5.5 میلیون نفر بازیکن فعال دارد.

اعتیاد؛ عادتی که تبدیل به اجبار می‌شود

آل‌داوود متذکر شد: اکثر ما فکر مى‌کنیم اعتیاد تنها مربوط به مصرف ترکیبات شیمیایى و موادى چون الکل، نیکوتین، کوکایین ،هروئین و … است؛ هرگاه یک عادت (habit) به یک اجبار (compulsion or ‌obsession) تبدیل شود مانند قمار، مصرف مواد مخدر، الکل یا حتى بازى کامپیوترى، چت کردن، پرسه‌ زدن در شبکه‌های اجتماعی و … مى‌تواند اعتیاد به حساب آید.

اجتماعی شدن، اعتیاد،‌ نفوذ

این پژوهشگر فضای مجازی تأکید کرد: سرّ اختلاف اینترنت با دیگر رسانه‌‏ها و خصیصه اعتیادزاى آن در این است کهجوان هنگام کار با اینترنت به دنبال هویت‌‏یابى و تعامل اجتماعى است و این فرایند اجتماعى شدن است که آن را اعتیادآور مى‌کند؛ دشمن از همین نکته مهم به دنبال نفوذ و تخریب هویت مستقل افکار عمومی به‌خصوص جوانان و نوجوانان در کشور ما، در فضای رها شده اینترنت است.

وی در بیان بخشی از ویژگیهای اینترنت گفت: از جمله ویژگی‌های اینترنت، گمنامى است یعنی کسى نمی‌‏تواند بفهمد شخصى که به اینترنت متصل است، مشغول چه کارى است و کیست همچنین راحتى و آسودگى برقراری ارتباطات اجتماعی و فردی است به‌طوری‌که شما در خانه خود می‌‏توانید با نوک انگشتانتان با دنیا ارتباط داشته باشید  مضاف بر اینکه در این فضا شما زندگی دوم و آواتاریزم را تجربه می‌کنید یعنی می‌توانید نقشی را ایفا کنید که در دنیای واقعی امکان آن وجود ندارد.

آل‌داوود در ادامه اظهار کرد: 8 نشانه مسمومیت به شبکه‌های اجتماعی عبارتند از اینکه شما هیچ وقت یک مقاله را از اول تا آخر نمی‌خوانید، بعد از نگاه کردن به صفحه نمایش دیدتان تار می‌شود، نمی‌توانید ذهن خود را تنظیم کنید، دائم به چیزهای دور و اطرافتان می‌خورید.

وی در بیان نشانه‌های مسمومیت به شبکه‌های اجتماعی ادامه داد: وقتی تلفنتان خاموش می‌شود کاری نمی‌توانید بکنید، در طول هر وعده مشغول چک کردن ایمیلها و شبکه‌های اجتماعی هستید، شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند در مورد زندگی خود احساس منفی کنید و حتی وقتی در شبکه‌های مجازی هم نیستید از هشتگ یا کلمات اختصاری استفاده می‌کنید.

 روزی یک‌ونیم ساعت زمان استفاده از تبلت و موبایل برای کودکان

این پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: برای کودکان زیر 10 سال، باید مدت زمان استفاده از تلبت حدود نیم ساعت و تلفنهای هوشمند حداکثر یک ساعت در شبانه‌روز در نظر گرفته شود همچنین برای رده سنی 10 تا 14 سال نیز استفاده از کامپیوتر تنها به منظور انجام تکالیف مدرسه، بلامانع است و تنها از سن 18 سالگی به بعد می‌توان محدودیتهای استفاده از کامپیوتر و فناوریهای هوشمند را پس از آگاه‌سازی و نظارت هوشمند برداشت.

10 گیگابایت هدیه اینترنتی یا زمینه‌ساز اعتیاد؟

آل‌داوود تأکید کرد: تبلت دانش‌آموزی و اینترنت دانش‌آموزی حتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته به اندازه کشور ما تبلیغ نمی‌شود؛ ماجرا آنجا حساس و تأسف‌بار می‌شود که برای دانش‌آموزان بیش از 10 گیگابایت اینترنت بر روی سیم کارت هدیه می‌دهند که این عامل زمینه‌ساز اعتیاد اینترنتی در آنان در سنین پایین خواهد بود.

این پژوهشگر فضای مجازی در پایان تأکید کرد: این‌ است فضای مجازی رها شده، که هویت مستقل ما را نشانه گرفته است.

مبع:تسنیم

پست قبلی

ملاحظاتی اقتصادی-سیاسی در باب «صنعت گیم» در ایران

پست‌ بعدی

بازی کامپیوتری و مغز

پست‌ بعدی
شباهت مغز انسان به رایانه

شباهت مغز انسان به رایانه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پرطرفدار
  • دیدگاه‌ها
  • اخیرا
شباهت مغز انسان به رایانه

شباهت مغز انسان به رایانه

04 مرداد 1395
بازی خانه سبز

بازی معمایی و داستانی «خانه سبز» در سبک اشیاء پنهان

11 دی 1401
دستپخت تازه یوبی‌سافت در دوران طلایی اسلام با Assassin's Creed Mirage

دستپخت تازه یوبی‌سافت در دوران طلایی اسلام با Assassin’s Creed Mirage

18 تیر 1402
تولید بازی «نبرد دیگر» به اتمام رسید

تولید بازی «نبرد دیگر» به اتمام رسید

03 خرداد 1402
بازی راز روشن

بازی راز روشن

1
سلسله گفت‌وگوهای صریح و دقیق با محوریت بازی‌های ویدیوئی

سلسله گفت‌وگوهای صریح و دقیق با محوریت بازی‌های ویدیوئی

1
نینتندو تایید کرد که در E3 ۲۰۲۳ شرکت نخواهد کرد

نینتندو تایید کرد که در E3 ۲۰۲۳ شرکت نخواهد کرد

1
ایکس باکس به طور رسمی عدم حضور در سالن نمایشگاه E3 2023 را تایید کرد

ایکس باکس به طور رسمی عدم حضور در سالن نمایشگاه E3 2023 را تایید کرد

1
نرم‌افزار ایران مقتدر

معرفی دو نرم‌افزار با موضوع پیشرفت کشور

19 بهمن 1402
واکنش توسعه‌دهندگان به طرح قیمت‌گذاری جدید یونیتی

واکنش توسعه‌دهندگان به طرح قیمت‌گذاری جدید یونیتی

27 شهریور 1402
قیمت و تاریخ عرضه کنترلر اکسس اعلام شد

قیمت و تاریخ عرضه کنترلر اکسس اعلام شد

26 تیر 1402
دستپخت تازه یوبی‌سافت در دوران طلایی اسلام با Assassin's Creed Mirage

دستپخت تازه یوبی‌سافت در دوران طلایی اسلام با Assassin’s Creed Mirage

18 تیر 1402

پیوندها

  • تماس با ما
  • سازمان فضای مجازی سراج
  • مجله تخصصی بازی بان
  • شتاب (شبکه توسعه دهندگان اپلیکیشن و بازی)

محصولات

  • سرافرازان
  • بازی قرآنی (یادگیری متفاوت قرآن)
  • پیربابا
  • واقعیت افزوده دستاوردهای ملی ایران
  • خانه سبز

دنبال کنید

ویراستیایمیلآپارات

© ۱۴۰۲ کلیه حقوق برای سراج گیم محفوظ می‌باشد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • بازی‌های تلفن همراه
    • بازی‌های رایانه‌ای
    • رویداد و نمایشگاه
    • کنسول‌ها
    • مجلات و نشریات
  • دانشنامه
    • مقالات
    • پژوهش
    • سبک بازی
  • نقد بازی
  • توصیه بازی

© ۱۴۰۲ کلیه حقوق برای سراج گیم محفوظ می‌باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید