- تأثیر گذاری: تأثیر گذاری بالای این گونه بازی روی مخاطب، این بازیها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب، سوءاستفاده سیاسی، شستشوی مغزی و… تبدیل کردهاست. بسیاری از دولتها بعضی بازیهای ویدئویی را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت برای سنین زیر ۱۸ سال محدود کردهاند.
- سود آوری: امروزه صنعت بازیهای ویدئویی به یک عرصه سود آور تبدیل شدهاست و شرکتهای بزرگ تولید کننده این گونه بازیها هر سال سود هنگفتی به دست میآوردند، به گونهای که در سال ۲۰۰۴ میزان سود خالص سالانه به دست آمده از صنعت بازیهای ویدئویی به مرز ۱۰ میلیارد دلار رسید و سود حاصل سالانه به دست آمده از هالیوود (نه و نیم میلیارد دلار) را پشت سر گذاشت.
- سرگرم کننده بودن: بازیهای ویدئویی بر خلاف بیشتر سرگرمیهای دیگر، تعاملی بوده و از این رو جذابتر هستند.
- اعتیاد: عدهای از محققین بازیهای ویدئویی را اعتیاد آور و خطرناک قلمداد میکنند. هر چند این مسئله ثابت نشده است؛ اما شواهد موجود نشان میدهد تعدادی از علاقمندان به بازیهای ویدئویی به طرز غیرطبیعی به این سرگرمی وابسته شده و از زندگی عادی خود باز میمانند.
تحقیقات نشان داده بازیهای ویدثویی باعث افزایش هوش میشود اما باعث ایجاد خشونت نیز میشود.
لینک فا.ویکی پدیا