مرکز بازی و سرگرمی سراج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • بازی‌های تلفن همراه
    • بازی‌های رایانه‌ای
    • رویداد و نمایشگاه
    • کنسول‌ها
    • مجلات و نشریات
  • دانشنامه
    • مقالات
    • پژوهش
    • سبک بازی
  • نقد بازی
  • توصیه بازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • بازی‌های تلفن همراه
    • بازی‌های رایانه‌ای
    • رویداد و نمایشگاه
    • کنسول‌ها
    • مجلات و نشریات
  • دانشنامه
    • مقالات
    • پژوهش
    • سبک بازی
  • نقد بازی
  • توصیه بازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مرکز بازی و سرگرمی سراج
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

نفرتی به وسعت تمام بشریت

23 آذر 1394
در بازی‌های رایانه‌ای, نقد بازی
صفحه اصلی نقد بازی
7
بازدیدها
اشتراک‌گذاری با ایمیلاشتراک‌گذاری در لینکدیناشتراک‌گذاری در توییتر

نفرت را می توان نوع خاصی از هيجان دانست كه از بدو تولد همراه انسان است. به همين دلیل، اغلب روانشناسان كاركردگرا و تكامل‌گرا اين حس را امری فطري مي‌دانند.
علم نوین روانشناسی بر این باور است که هیجاناتی مانند نفرت، زمانی در وجود انسان ها شدت پیدا می کنند که افراد بیش از حد با آن ها درگیر شده و جدایی از این حس برای آن ها تقریباً غیر ممکن می شود.
بر اساس این دیدگاه، افراد به فراخور رویدادهایی که شخصاً تجربه می کنند، به حس نفرت دچار شده و به مرور زمان، این حس چنان در این افراد تقویت می شود که در نهایت رفتار بیرونی آن ها نیز با حس درونیشان تطابق پیدا کرده و یکی می شود.
اصولاً حس تنفر در انسان هایی ایجاد می‌شود که به لحاظ شخصیتی منفعل،‌ ترسو و درونگرا هستند. مثلاً کودکی که تنهایی را ترجیح می‌دهد، در موقعیت های مختلف دچار ترس می شود. این موضوع در مورد افراد بالغی که از لحاظ روحی، شخصیتی ناپایدار دارند هم کاملاً صادق است.
قلیان حس نفرت و عدم توان کنترل آن، در فردی که دارای شخصیتی ناپایدار و شکننده است، می تواند زمینه ساز فاجعه ای مخرب باشد. اکثر قتل های فجیع ثبت شده در محاکم قضایی، دارای چنین پس زمینه هایی از نفرت کنترل نشده و افسارگسیخته هستند.

بر همین اساس، در ژوئن سال 2015، بازی رایانه ای عجیبی با نام نفرت (Hatred) توسط استودیوی بازی سازی Destructive Creations روانه بازار شد که در همان روزهای نخست، با واکنش های تند منتقدان مواجه شد.
داستان بازی در مورد فردی جانی و قاتل است که با نام مستعار The Crusader (جنگجوی صلیبی) شناخته می شود. او در یک شب، تصمیم می گیرد تا انتقام خود را از زمین و زمان گرفته و همه مردم را قلع و قمع کند!

هیچ داستان و پس زمینه فکری برای شروع بازی در کار نیست و کل ماجرا با اتکا به این دیالوگ ماخولیایی آغاز می شود:
“اسم من اهمیتی نداره! چیزی که اهمیت داره، کاریه که من می خوام انجام بدم. من از این دنیا نفرت دارم و مردم کرم مانند اون باید طعم نفرت منو بچشن. زندگی من مثل تیکه یخیه که داره با نفرت آب میشه. دنیا همیشه به دنبال اینه که بدست من نابود بشه. حالا زمان انتقامه و هیچکس نمی تونه از دست من نجات پیدا کنه. من باید تا جایی که می تونم مردمو بکشم. وقتشه که من بکشم و کشته بشم.”

پس از این دیالوگ، بازیکن در نقش این فرد روانی وارد خیابان شده و طبق دستورالعمل احمقانه بازی، با کمک انواع سلاح های گرم و سردی که در اختیار دارد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن، مرد، بچه و… را به فجیع ترین و بدترین شکل ممکن به قتل می رساند!
برای کشتن انسان ها هیچ منطق و محدودیتی وجود ندارد و هر چه بازیکن مردم را فجیع تر بکشد، امتیاز بیشتری نصیبش خواهد شد. بازی از چنان خشونت بالایی برخوردار است که گهگاه مخاطب خود را به حالت انزجار انداخته و ادامه بازی را برای وی مشکل می کند.

The Crusader یک بیمار روانی است که در رفتارش هیچگونه منطق و انسانیتی وجود ندارد. یک حیوان انسان نما که طراحان بازی، او را به جان بشریت انداخته اند و با ترفندی کثیف و غیر انسانی، مخاطبان و کاربران خود را در یک بازی رایانه ای، مجبور به ایفای نقش در قالب وی می کنند.
کشتار و قتل عام برای این فرد، حکم یک مسکن و آرام بخش را دارد و بازی به گونه ای طراحی شده که کاربر برای کسب امتیاز بیشتر، مجبور به جنایت در ابعاد وسیع تر و فجیع تر باشد. از همین رو، در ادامه بازی The Crusader خود را به پایگاه هسته ای در شهر نیوجرسی می رساند تا با انفجار راکتورهای هسته ای موجود در آن، تعداد بیشتری از مردم را نابود نماید و بدین ترتیب کینه و غساوت خود را بیش از پیش نمایان سازد.

او با قرار دادن بمبی در این پایگاه، زمینه را برای عملی کردن نقشه کثیف خود آماده می کند، اما در آخرین لحظه توسط نیروهای امنیتی گلوله باران شده و کشته می شود. در حالیکه به نظر می رسید کارگردان بازی قصد دارد تا در نهایت با عقوبت The Crusader پایانی اخلاقی را برای بازی خود داشته باشد، در کمال تعجب می بینیم که او در آخرین لحظات (پیش از مرگ) چاشنی بمب را فعال کرده و با انفجاری اتمی، کل شهر را با خاک یکسان می کند و بدین ترتیب بازی به پایان می رسد!

حال سوال مهم این است که واقعاً هدف از تولید این بازی چیست؟ چرا سازندگان این بازی تا این حد به مقوله نفرت پرداخته اند و پیام این همه کینه و خشونت برای مخاطب بازی چیست؟
آیا غیر از عقده گشایی در فضای مجازی، عادی سازی توحش افسارگسیخته و اصالت بخشی به مقوله نفرت، دستاورد دیگری در این بازی وجود دارد؟
باز هم مانند قبل، باید به این موضوعات توجه داشت که: چه کسانی ما را سرگرم می کنند و در پس این سرگرمی ها به چه کارهایی وادار می شویم؟

منبع: vgpostmortem.ir

پست قبلی

پیش بینی هنری کیسینجر

پست‌ بعدی

تجلیل از روایتگر کودتای ۲۸ مرداد

پست‌ بعدی
تجلیل از روایتگر کودتای ۲۸ مرداد

تجلیل از روایتگر کودتای ۲۸ مرداد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پرطرفدار
  • دیدگاه‌ها
  • اخیرا
شباهت مغز انسان به رایانه

شباهت مغز انسان به رایانه

04 مرداد 1395
بازی خانه سبز

بازی معمایی و داستانی «خانه سبز» در سبک اشیاء پنهان

11 دی 1401
دستپخت تازه یوبی‌سافت در دوران طلایی اسلام با Assassin's Creed Mirage

دستپخت تازه یوبی‌سافت در دوران طلایی اسلام با Assassin’s Creed Mirage

18 تیر 1402
تولید بازی «نبرد دیگر» به اتمام رسید

تولید بازی «نبرد دیگر» به اتمام رسید

03 خرداد 1402
بازی راز روشن

بازی راز روشن

1
سلسله گفت‌وگوهای صریح و دقیق با محوریت بازی‌های ویدیوئی

سلسله گفت‌وگوهای صریح و دقیق با محوریت بازی‌های ویدیوئی

1
نینتندو تایید کرد که در E3 ۲۰۲۳ شرکت نخواهد کرد

نینتندو تایید کرد که در E3 ۲۰۲۳ شرکت نخواهد کرد

1
ایکس باکس به طور رسمی عدم حضور در سالن نمایشگاه E3 2023 را تایید کرد

ایکس باکس به طور رسمی عدم حضور در سالن نمایشگاه E3 2023 را تایید کرد

1
نرم‌افزار ایران مقتدر

معرفی دو نرم‌افزار با موضوع پیشرفت کشور

19 بهمن 1402
واکنش توسعه‌دهندگان به طرح قیمت‌گذاری جدید یونیتی

واکنش توسعه‌دهندگان به طرح قیمت‌گذاری جدید یونیتی

27 شهریور 1402
قیمت و تاریخ عرضه کنترلر اکسس اعلام شد

قیمت و تاریخ عرضه کنترلر اکسس اعلام شد

26 تیر 1402
دستپخت تازه یوبی‌سافت در دوران طلایی اسلام با Assassin's Creed Mirage

دستپخت تازه یوبی‌سافت در دوران طلایی اسلام با Assassin’s Creed Mirage

18 تیر 1402

پیوندها

  • تماس با ما
  • سازمان فضای مجازی سراج
  • مجله تخصصی بازی بان
  • شتاب (شبکه توسعه دهندگان اپلیکیشن و بازی)

محصولات

  • سرافرازان
  • بازی قرآنی (یادگیری متفاوت قرآن)
  • پیربابا
  • واقعیت افزوده دستاوردهای ملی ایران
  • خانه سبز

دنبال کنید

ویراستیایمیلآپارات

© ۱۴۰۲ کلیه حقوق برای سراج گیم محفوظ می‌باشد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • بازی‌های تلفن همراه
    • بازی‌های رایانه‌ای
    • رویداد و نمایشگاه
    • کنسول‌ها
    • مجلات و نشریات
  • دانشنامه
    • مقالات
    • پژوهش
    • سبک بازی
  • نقد بازی
  • توصیه بازی

© ۱۴۰۲ کلیه حقوق برای سراج گیم محفوظ می‌باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید