پيش از اين، کتابهايي نظير «چوز يور آن يور ادونچر1»، «اس.اُ.اس2» و «بوک-گيمز3» شامل روايتي گفته شده به وسيله تعدادي پاراگراف داستان بود که خواننده ميتوانست با توجه به پايان هر بخش تصميم بگيرد که به کدام صفحه براي خواندن ادامه داستان هدايت شود. به طور بالقوه، هر تصميم به رويداد يا پيرنگي متفاوت منجر ميشد و بدين گونه با پيچ خوردن در خط داستاني انتخابي خود به پاياني خوب يا بد ميرسيد.
نرم افزار «تواين4»، يک ابزار منبعباز براي داستانگويي تعاملي غير خطي است. «تواين» توسط کريس کليماس به وجود آمده است. اين نرم افزار بهترين راه براي افرادي است که برنامهنويسي بلد نيستند ولي استعداد خوبي در داستان نويسي به سبک کتابهاي داستاني فوق دارند.
«تواين» نرمافزاري ساده و رايگان است که به همگان اجازه ميدهد تا ماجراهاي خود را بوسيله يک ويرايشگر متن و اتصال بخشهاي مختلف داستان به يکديگر، خلق کنند. همچنين اين نرمافزار به افراد علاقهمند براي سازماندهي و ساخت داستانهاي تعاملي براي نشر آنها بصورت آنلاين کمک ميکند.
کليماس5 (سازنده اين برنامه) در اينباره گفته است: تواين نتيجه تلاشهاي من بود براي اينکه بتوانم چيزي بسازم که براي داستاننويسها بيش از برنامهنويسها در طراحي داستانهاي تعاملي کاربرد داشته باشد.
در سال گذشته، محبوبيت تواين نه تنها نزد داستاننويسان مبتندي بلکه در ميان بسياري از سازندگان بازيهاي رايانهاي افزايش يافته است.
اين برنامه رايگان هم بر روي رايانههاي مک و هم بر روي پيسي قابل اجرا است.
از آنجاييکه اين نرمافزار از «بيسيک اچ.تي.ام.ال6» استفاده ميکند، اينکه کاربر بتواند يک متن را بردارد، تغيير دهد و به داستان بيان شده الصاق کند امري ساده است. همچنين اين امکان وجود دارد که کاربر عکسها، موسيقيها و حتي ويدوئوهايي را به آن اضافه نمايد. اين براي اينکه کاربر بتواند براي خوانندگان داستاني پيچيدهتر و گيراتري را بسازد، کافي است.
کليماس ميگويد: اين کاملا درست است که کاربر ميتواند بوسيله تواين، داستاني را بدون نوشتن حتي يک کد خلق نمايد.
يکي از مشهورترين نويسندگان يک داستان بازي نوشته شده توسط تواين، «پورپنتين7» است، کسي که آموزشهاي بسياري را در اين زمينه بر روي وب قرار داده است.
يکي از مهمترين بازيهايي که توسط پورپنتين با تواين طراحي شده، بازي «هاولينگ داگز8» است. اين بازي برنده جوايز «بهترين داستان» و «بهترين نويسنده» در سال 2012 از جشنواره «اکس.واي.دبل زد.واي9» براي قصه تعاملي کسب کرده است. اين بازي درباره زني بنام پورپنتين و سفرش درباره فرار از واقعيت است. او بازيهاي زيادي را بوسيله تواين نوشته است که چند بازي برجسته او عبارتند از: «بگ اسکيپ»، «اولترا بيزينس تايکون10» و «ويت دوز وي لاو الايو11».
براي مثال بازي «ماينيچي12» (به ژاپني به معني روزانه) مربوط به خودزيستنامهنويسي «متي برايس13» است. در اين بازي، بازيکن نقش يک کاراکتر زن کوچک را بازي ميکند که صبح از خواب بيدار ميشود و براي صرف کافي با يک دوست خود را آماده ميکند. اما او ميفهمد که زندگي به اين سادگي نيست.
بازي «دپرشن کوئست14»، بازي ديگري است که مبتني بر نرمافزار تواين است و مرتبط با موضوع افسردگي است. اين بازي توسط «زوئي کويين16» ساخته شده است.
اين نرمافزار ميتواند به علاقهمندان در ايران براي طراحي بازينامه کمک شايان توجهي کند و مسيري براي خلق خلاقانه داستانهايي باشد که مبتني بر فرهنگ ايراني-اسلامي هستند و بدينوسيله بازيسازان ميتوانند داستانهايي را از ژانرهاي مختلف براي بازي خود انتخاب کنند. در واقع اين نرمافزار شايد بتواند در ايران موجب کشف استعدادها و شکوفايي آن در مقوله داستانگويي تعاملي در بازيهاي رايانهاي شود
. 1. Choose Your Own Your Adventure
2. SOS
3. Book Games
4. Twine
5. Chris Klimas
6. Basic HTML
7. Porpentine
8. Howling Dogs
9. XYZZY
10. Ultra Bussines Tycoon
11. With Those We Love Alive
12. Mainichi
13. Mattie Brice
14. Depression Quest