دسته اين کنسول که به «ويموت3» معروف شد، به سرعت سودي هنگفت را براي شرکت نينتندو به همراه داشت. اين حسگرها که در داخل کنسول و دسته تعبيه شدهاند، حرکتهاي شخص را دنبال ميکنند و در ادامه با نرم افزار درون دستگاه به فرمانهاي مختلف براي بازي ترجمه ميشوند. در دستههاي کنسول «وي» نيز از شتابسنج در کنار حسگر اپتيکي4 استفاده شده است که تغييرات زاويهاي و گردش و حرکت را به سيستم اطلاع ميدهد. امروزه کنترلهاي اين کنسول بازي، با يکهتازان دنياي بازيهاي رايانهاي، يعني شرکت سوني با کنسولهاي «پياس3» و «پياس4» و مايکروسافت با کنسولهاي «اکسباکس360» و «اکسباکسوان» به رقابت ميپردازد.
در گذشته از بازيهاي رايانهاي، به طور متوالي ايراد گرفته ميشد که باعث افزايش چاقي و تنبلي افراد شده اند. بالا رفتن تعداد مبتلايان به بيماريهايي مانند ديابت، فشار خون، ميگرنها و به هم ريختن روند غذا خوردن و خواب و دردهاي کمر و شانه و سر همگي نقدهايي بود که به بازيهاي رايانهاي ميشد و به نوعي يک مرگ تدريجي و آهسته را براي طرفداران افراطي آنها رقم ميزد.
اما ساخته شدن حسگرهاي حرکتي، تحولي بزرگ ايجاد کرد و بازيهاي حرکتي، بازيکنان را از پشت کنسولهاي خانگي و رايانهاي بلند کرد و به آنها يک اصل بزرگ را يادآوري نمود؛ ورزش کردن. از اولين روز عرضه اين سيستمها، به همراه آنها بازيهايي مانند «وي فيت5» و و «وي اسپورت6» نيز منتشر شدند که در آن فرد ميتوانست در حين بازي کردن، حرکت کند، بپرد، با راکت توپ خيالي را بزند و ورزش را در کنار بازي مفرح داشته باشد.
دستگاه «وي» به يکي از محبوبترين دستگاهها در آسايشگاه معلولين و جامعه بازنشستهها تبديل شد و خانهاي جديد در ميان آنها پيدا کرد. «وي» به وسيلهاي جهاني براي حرکت و ورزش افراد مسن تبديل شد، بدون اين که نياز باشد به محيط بيرون از خانه بروند و مسافتهاي زيادي را براي رسيدن به مناطق مناسب براي ورزش کردن طي کنند. در جايي که کمتر کسي فکر ميکرد که اين نوع از بازيهاي رايانهاي طرفدار پيدا کند، افراد مسن که بيشتر زمان خود را در يک جا ساکن بودند به بازي با اين دستگاهها روي آوردند تا علاوه بر تحرک و ورزش، راهي جديد براي ارتباط برقرار کردن با نوههاي خود نيز پيدا کنند. «وي بولينگ» که بخشي از مجموعه بازيهاي ورزشي اين کنسول است، طبق مقالهاي در ماه فوريه سال 2007 نشريه «ديلي تک7»، به يک بازي و سرگرمي داغ براي ساکنين مجموعه بازنشستگان شهر «لينکن شاير8» تبديل شد، جايي که ميانگين عمر 77 سال بوده است. همچنين «ليگ ملي بزرگسالان، مسابقات سراسري بولينگ» وي را برگزار ميکند که در سال 2013 نزديک به 230 تيم از 33 ايالت آمريکا در آن شرکت داشتند و به تازگي نام 40 تيم برتر اين مسابقات نيز منتشر شده است.
همچنين روزنامه اينترنتي «توجت9» در اکتبر سال 2012 مقالهاي چاپ کرد که در آن اثرات اجرايي کردن بازيهاي حرکتي با کمک دوربين بر کودکان مبتلا به «اوتيسم10» را بررسي کرده بود. در تايوان نزديک به 11 هزار مبتلا به اوتيسم وجود دارد و در بين کودکان 6 تا 12 سال که مشکلات جسمي و فيزيکي داشتند، دومين بيماري رايج است. بيماران مبتلا به اوتيسم، از ناقص کارکردن مغز، در هماهنگي بخشهاي مختلف بدن و اعصاب رنج ميبرند. اين بيماران روزانه با سه مشکل ارتباط با ديگران، صحبت کردن و رفتار نامتعادل روبرو هستند. در يک مطالعه از سه دانش آموز بيمار و معلمان آنها دعوت شد. بر روي دست هر دانش آموز يک دستگاه براي سنجش فشار خون و ضربان قلب نصب شد و يک بازي شنا را با استفاده از سايت «وبکم گيمز» به رايانه و دوربين جلوي آن نصب کردند. نتايج به دست آمده از اين مطالعه بسيار جالب بود. در ابتدا اکثرا احتياج داشتند که معلمها به آنها آموزش اوليه انجام بازي را بدهند اما بعد از آن، خود به تنهايي بازي را ادامه دادند. تمامي سه دانش آموز پس از 10 دقيقه از انجام بازي، به غير از حرکت در عضلات بالايي، افزايش فشار خون، ضربان قلب و دماي بدن داشتند. قبل از بازي، حرکتهاي نامنظمي در بدن ديده ميشد، همچنين لرزشهايي در دست و يا قسمتهايي از بدن رخ ميداد. در حين انجام بازي گردش دستها به منظور شنا کردن کمي به حرکت منظم و هماهنگ عضلهها و بدن کمک کرد. همچنين حس شنوايي بچهها بهبود يافت، به گونهاي که با شنيدن صداي برخورد دست با سطح آب، سرعت خود را کم و يا زياد ميکردند. تقابل سه حس شنوايي، بينايي و حرکتي در هر سه به خوبي ديده ميشد، به گونهاي که هر کدام با دانستن اين موضوع که عقب هستند، سعي ميکردند سريعتر دستهاي خود را حرکت دهند و سرعت بيشتري پيدا کنند. نتيجه آخر، بهبود آهسته هماهنگي بين مغز و عضلات و حسهاي هر سه دانش آموز بود. در اين آزمايش بازوها و دستان بچهها به خوبي تمرين کردند و کشش در عضلات آنها به خوبي ديده شد. در انتها نيز هم بچهها و هم معلمان بازخوردهاي مثبتي نشان دادند و علاقه خود را براي ادامه بازي کردن اين سبک بازيهاي رايانهاي نشان دادند.
بازيهاي حرکتي در سلامت افراد و کمک به کاهش وزن آنها نيز، نقش به سزايي پيدا کردهاند. برنامههاي تصويري در کاهش وزن افراد، نسبت به برنامههاي ديگر، بر اساس نتايج به دست آمده در مارچ سال 2014 گروه «بهداشت همگاني»، موثرتر بودهاند. تحقيق مرکز بهداشت دانشگاه «کنزاس» در سال 2013 نشان داده است که افرادي که از طريق بازي به کاهش وزن خود مشغول شدهاند، نسبت به کساني که از روشهاي قديميتر استفاده ميکنند، وزن بيشتري کم کردهاند. مطالعات نشان داده است که دادن بازيهاي رايانهاي حرکتي، به بچههايي که رژيم و برنامه غذايي خاصي را دنبال ميکنند، فعاليتهاي متوسط و شديد آنها را افزايش ميدهد و اين بچهها نسبت به آنهايي که بازيهاي رايانهاي حرکتي را انجام نميدهند، وزن بيشتري را از دست دادند. براي سالم و تندرست نگه داشتن بچههاي مدرسهاي، بسياري از موسسات آموزشي و مدارس در دنيا در حال استفاده از ابزار بازيهاي رايانهاي ميباشند. در کاليفرنيا، مدرسه «فرنزو»، نسخه ويژهاي از يک بازي تجاري را براي کلاسهاي درس خريداري کرده است. بازيي که در آن بچهها بر روي چهار تشک فلش مانند متناسب با آهنگ بازي حرکت ميکنند و نرمشهايي را که بازي ميگويد، انجام ميدهند. در بازيي که توسط شرکت ژاپني «کونامي» و سازمان بهداشت جهاني درست شده است، 48 دانش آموز به صورت همزمان ميتوانند شرکت کنند و تحرک داشته باشند. به علاوه، آکادمي آموزشي ديجيتال «ايداهو»، مجموعه بازيهاي سلامت «نينتندو وي» را براي کلاسهاي آموزشي فيزيکي خود به خدمت گرفته است. دانش آموزان، دستور العملهاي خود را به صورت اينترنتي دريافت ميکنند و ميتوانند از خانه تمرينات را دنبال کنند، مانند شناسايي و يادگيري بخشهاي مختلف قلبي و عروقي بدن. البته تنها دانش آموزان و بچهها نيستند که از بازيهاي رايانهاي براي سالم ماندن استفاده ميکنند، بازيهاي رايانهاي در ميان ميانسالان و مربيان «فيتنس» و ورزشي نيز جايگاه ويژهاي پيدا کرده اند. تحقيقات دانشگاه «کاروليناي شمالي» مشخص کرده است که افراد ميانسالي که به انجام اين سبک از بازيهاي رايانهاي ميپردازند، افکار مثبتتر، سلامت بالاتر و روابط اجتماعي بهتري در مقايسه با کساني که بازي نميکنند، دارند. بازيهاي رايانهاي همراه با حسگرهاي حرکتي همچنين ميتوانند ورزش کردن در باشگاه را جذابتر کنند. سازندگان بازي يک بازي تجاري، يک پلتفورم جديد بازي را معرفي کردند. با کمک فناوري بلوتوث که به دسته تجهيزات موجود در باشگاهها متصل ميشود و کساني که بازي را انجام ميدهند وسيلهاي به لباس خود ميبندند که در حين انجام بازيهاي اين پلتفورم ضربان قلب، مسافت دويده شده، زمان و مقدار کالري سوزانده شده شخص را در يک برنامه نشان ميدهد که در گوشيهاي همراه و تبلتها قابل نمايش است.
يکي ديگر از مزاياي بازيهاي رايانهاي حرکتي کمک به فيزيوتراپي است. به عنوان مثال ميتوان بازي «ولدو11» از شرکت فناوري پزشکي سوئيسي «هوکوما» را نام برد که براي کاهش دردهاي پشت و کمر تعبيه شده است. به طور متوسط يک فرد، 80 هزار ساعت را در زندگي حرفهاي خود، در پشت رايانه و به صورت ساکن ميگذراند و اين امر موجب ايجاد دردهاي زيادي در ناحيه کمر ميشود. اين شرکت با کمک حسگرهاي سه بعدي و فناوري بلوتوث که امکان وصل کردن آن به بدن است، درماني آرام و بدون درد براي کمر ايجاد کرده است که در هر مکان و زماني به راحتي بتوان از آن استفاده کرد.
بهره گيري از همه جوانب سودمند بازيهاي رايانهاي حرکتي بايد در دستورکار سياستگذاران در حوزه ورزش و فرهنگ کشور ما نيز قرار بگيرد. حتي برنامهريزي براي توليد بازيهاي ايرانياي که بتواند ورزشهاي باستاني ما را شبيهسازي کرده و با شکلي تازه از تکنولوژي باعث ترويج و عموميسازي دوباره آن شود نيز تدبيري است که ميتواند بهرهگيري از ظرفيت اين نوع بازيها را افزايش دهد. همچنين از اين بازيها ميتوان در مدارس براي آموزش برخي از ورزشهايي که نياز به امکانات گسترده دارند بهره گرفت و دانشآموزان را نسبت به کسب مهارتهاي ورزشي متنوعتر تجهيز و آماده نمود.
1. Nintendo Wii
2. Motion Controlled Gaming System
3. Wiimote
4. Optical Sensor
5. Wii Fit
6. Wii Sport
7. Daily Tech
8. Lincoln Shyre
9. Tojet
10. Autism
11. Valedo