در قرن بيستم فيلمهاي علمي تخيلي بسياري در ارتباط با آينده بشريت توليد شدند که در بيشتر آنها پيشرفت بشريت بسيار اغراق آميز جلوه ميکرد، اما موضوعي که در اوايل دهه 80 ميلادي در عرصه رسانه پاي گرفت بحث به قهقرا کشيده شدن بشريت توسط تکنولوژي در آينده بود. موضوعي که باعث به وجود آمدن سبک سايبرپانک1 در ادبيات، سينما و حتي بازيهاي رايانهاي شد.
در سال 1993 فيلم علمي تخيلي «دموليشن من2» در سينماي هاليوود به نمايش در آمد . فيلمي که آينده بشريت را در سال 2032 روايت ميکرد. در صحنهاي از اين فيلم، موضوع بحث برانگيزي نمايش داده ميشود که طي آن دو بازيگر فيلم با استفاده از دستگاهي که روي سرشان (نوعي هدست3) قرار دارد، وارد يک رابطه جنسي از نوع مجازي ميشوند!
امروز که ما در سال 2015 ميلادي زندگي ميکنيم به جرات مي توان گفت که بدون تکنولوژيهاي نوين، ادامه زندگي برايمان ميسر نيست. همانقدر که رايانههاي شخصي و تلفنهاي همراه جزئي مهم در زندگي ما به حساب ميآيند، عجيب نيست که در آيندهاي نه چندان دور، همه زندگي ما شوند!
بحث واقعيت مجازي4 چيز تازهاي نيست اما در چند سال اخير، توجه بيشتري به اين موضوع شده است، بگونهاي که امروزه شاهد عرضه شدن و رقابت غولهاي تکنولوژي در ارتباط با توليد هدستهاي واقعيت مجازي هستيم. هم اکنون تعداد زيادي از فعالان در عرصه رسانههاي ديجيتال در حال طي کردن روند توليد محصولاتي هستند که بتوانند بهترين عملکرد را با استفاده از چنين هدستهايي داشته باشند. اين وسايل نيز مانند هر چيز ديگري داراي جنبههاي مثبت و منفي مختلفي هستند. از آنجايي که واقعيت مجازي موضوع بسيار هيجان انگيز و جذابي به ويژه براي جوانان است، ميتواند پيامدهاي مهمي به دنبال داشته باشد.
امروزه محصولات نامناسب و مستهجن نيز به دنياي واقعيت مجازي راه پيدا کردهاند.متاسفانه ارائه چنين محصولاتي در رسانههاي مختلف سالها است که به عنوان يک تجارت پر سود تبديل شده است، اما از آن بدتر، رخنه کردن اين قضيه به صنعت رسانههاي ديجيتال به ويژه بازيهاي رايانهاي است. اما خوشبختانه تعداد و کيفيت اين محصولات بگونهاي نيست که بتواند جلب توجه گستردهاي داشته باشد. هرچند که عناوين پر طرفداري نظير سري بازيهاي «جيتياي5» داراي چنين محتوايي هستند، اما اين مسئله تنها بخش بسيار کوچکي از بازي است که آن هم جز در پچ «هات کافي6» که در سال 2005 براي نسخه «سن اندرياس7» منتشر شده بود، همگي تا حدي سانسور شدهاند. نکته قابل توجه اين است که عرضه اين پچ در زمان خودش سروصداي زيادي به پا کرد که موجب شد شرکت «راک استار8» از ادامه عرضه آن پچ خودداري کند. در حقيقت ساير شرکتهاي بزرگ فعال در صنعت بازيهاي رايانهاي تا به حال هيچ عنواني که به شکل کاملا مشخص به موضوع هرزه نگاري بپردازد را ارائه نکردهاند و حتي کمپانياي همچون «بايوور9» که در عناوين معروف خود نظير «درگن ايج» و «مس افکت» امکان داشتن رابطه جنسي را فراهم کرده است، باز به نحوي از نمايش آشکار چنين مسائلي خودداري ميکند و اين موضوع را تنها به اختيار بازيکن قرار داده بگونهاي که به پيشبرد داستان اصلي بازي لطمه وارد نميکند. اما با اين حال، روند صعودي پرداخت به چنين محتوايي در بازيهاي رايانهاي، موضوعي نگرانکننده است اين نگراني با عرضه عمومي و گسترده هدستهاي واقعيت مجازي بسيار بيشتر خواهد شد. بگونهاي که هم اکنون تعدادي دمو و نسخههاي اوليه از بازيهاي مستهجن قابل دسترس هستند که بوسيله اين هدستهاي واقعيت مجازي بازي ميشوند. اين بازيها فعلا توسط بازيسازان مستقل ساخته شده و عموما کيفيت بسيار پاييني دارند. اما با اين حال، سازنده يکي از اين عناوين اعلام کرده است که ايميلهاي فراواني از مخاطبان دريافت کرده است، افرادي که او را تشويق به افزايش کيفيت فني بازي کردهاند و خواهان طبيعي و واقعگرايانهتر شدن محتواي بازي شدهاند، حتي بسياري خواستار آزادي عمل بيشتري در بازي نيز شدهاند. در حال حاضر، سازندگان اين نوع بازيها از حمايت مالي کافي برخوردار نيستند و دانش فني و هنري بالايي نيز ندارند، در نتيجه به همين دلايل تبديل شدن چنين بازيهايي به عناوين پرطرفدار و همه گير فعلا به ظاهر، دور مينمايد. از طرفي بايد توجه کرد که سازندگان مطرح و شناخته شده از ارائه چنين محصولاتي سر باز ميزنند، زيرا هنوز هم محتواي رسانههاي مستهجن در عين قانوني بودن در بسياري از کشور ها باز هم به عنوان يک تابو به شمار ميآيد. با اينکه سود تجاري بالايي در صنعت هرزهنگاري10 وجود دارد اما اين موضوع باعث نخواهد شد که شرکتهاي بزرگ بازيسازي به شکل علني وارد آن شوند، زيرا آنها درآمد کافي داشته و حاضر نيستند تا به خاطر سود بيشتر نام خود را خدشه دار کنند. اما از آنجا که مشتريان فيلم و مجلات مستهجن از چنين بازيهايي حمايت ميکنند، ممکن است موجب شود تا شرکتهاي بزرگ به شکل پنهاني وارد اين عرصه شوند و توليد اين محصولات صرفا محدود به بازيسازان مستقل نشود.
موضوع مهم ديگر اين است که اگرچه فعلا کمپانيهاي بزرگ بازيسازي از اين قضيه حمايت نکردهاند اما شرکتهاي سازنده فيلمهاي مستهجن از ارائه محصولات تعاملي در حوزه واقعيت مجازي استقبال کردهاند.
به گفته تهيه کننده يکي از شرکتهاي توليد فيلمهاي مستهجن در آمريکا (ربکا بولن11 مدير روابط عمومي شرکت شوگر ديويدي12)، وارد شدن به دنياي واقعيت مجازي بسيار سود آور خواهد بود، او و همکارانش که در حال توسعه طرح ساخت يک مجموعه مستهجن تعاملي هستند، ميگويد که کاربران آنها از اين قضيه بسيار استقبال کردهاند و در پيامهاي خود از امکان سفارشيسازي شريک جنسي خود و محيط پيرامون در ارتباط با طرح آنها، پرسش و پيشنهادهاي مختلفي را مطرح کردهاند. به گفته وي، کاربران از آنها که صرفا توليد کننده فيلم هستند خواستار ساخت بازيي با چنين محتوايي شدهاند، بازيي که به جاي شخصيتهاي ديجيتالي، زنان واقعي در آن ايفاي نقش کنند و اين امکان وجود داشته باشد تا کاربران به خواسته خود بتوانند داستان دلخواه خود را نيز روايت کنند!
يکي ديگر از افرادي که در حال تکميل چنين پروژهاي است، درباره روابط جنسي بوسيله واقعيت مجازي به اظهار نظر سودجويانهاي پرداخته است. او عقيده دارد که واقعيت مجازي، به افرادي که نميتوانند در دنيايي واقعي خواستههاي جنسي خود را برآورده کنند، کمک ميکند تا به روياهاي جنسي خود دست پيدا کنند. او در اين رابطه اضافه ميکند که افرادي که به بيماري و ناتواني دچارند، بوسيله واقعيت مجازي ميتوانند به آرزوهاي خود در زمينه مسائل جنسي دست پيدا کنند. زيرا بر خلاف رابطه واقعي امکان انتقال بيماريهاي مقاربتي نيز وجود ندارد!
اما در هر صورت استفاده از چنين محصولاتي جدا از مغاير و متضاد بودن با مسائل ديني و اخلاقي ميتواند فرد را از جهان واقعي دور کرده و به علت در دسترس بودن راحت، موجب اعتياد جنسي او شده و فرد را نسبت به روابط اجتماعي بي ميل کند و در نهايت موجب اختلالات و آسيبهاي اجتماعي فراوان گردد. اين مسئله ميتواند با حمايت افراد سودجو وشيطان صفت، آسيب جدي به پيکره بشريت به ويژه نوجوانان و جوانان بزند.
در پايان بايد گفت که ميبايست با محتواي نامناسب برخورد کرد و بايد پيشتر از آنکه استفاده از اين نوع تکنولوژي در جامعه ايراني-اسلامي ما با مقاصد فحشاء گسترش يابد، درباره آن آمادگي داشت. جلوگيري از استفاده دستگاههاي واقعيت مجازي همانند جلوگيري از ساير تکنولوژيهاي نوين ارتباطي، امري غير منطقي است و بايست با حمايت از افراد علاقه مند به توليد محصولات سالم و مرتبط با واقعيت مجازي موجب گسترش سرگرميهاي مناسبي شد که موجب تعالي بشريت در زندگي واقعي شود.
1. Cyberpunk
2. Demolition Man
3. Headset
4. Virtual Reality
5. GTA
6. Hot Coffee
7. San Andereas
8. Rockstar
9. Bioware
10. Pornography
11. Rebbeca Bolen
12. Sugar DVD
14. RNA
15. Nucleotide
16. Galaxy Zoo
17. Zooniverse
18. Eye Wire
19. Whale FM
20. Cropland Capture
21. Immune Attack
22. Nanorobot