صنعت بازيهاي رايانهاي در جهان با رشد قابل توجهي روبرو است. بسياري از مردم جهان به بازيهاي رايانهاي ميپردازند و امروزه اين صنعت به يکي از پرطرفدارترين رسانهها تبديل شده است. صنعت بازيهاي رايانهاي امروزه فقط به عنوان يک صنعت براي سرگرمي مطرح نميشود و استفادههاي آموزشي، خبري و سياسي مختلف براي آنها در نظر گرفته ميشود. محبوبيت و سود آور بودن صنعت بازيهاي رايانهاي به راحتي باعث ميشود تا کشورهاي مختلف سعي داشته باشند تا کنترل اين صنعت را در اختيار بگيرند.
کشور هاي عربي منطقه به خصوص امارات متحده به خوبي اين موضوع را درک کرده اند و در چند سال اخير تمام تلاششان را داشته اند تا بتوانند بهترين امکانات در عرصه صنعت بازيهاي رايانهاي را در اختيار کاربران و شرکتهاي بازيسازي بومي قرار دهند تا از اين طريق بتوانند به قطب صنعتي قدرتمند در منطقه تبديل شوند. در اختيار داشتن قطب قدرت در صنعت بازيهاي رايانهاي، باعث خواهد شد که آنها بتوانند به راحتي بازار مالي اين صنعت را بدون هيچ رقيبي در اختيار گيرند و درکنار بدست آوردن يک تجارت پر سود، قادر خواهند بود تا مفاهيم فرهنگي مدنظر خود را نيز ترويج کنند. مفاهيمي نظير اعتقادات مذهبي و تفکرات قومي به راحتي از طريق بازيهاي رايانهاي قابل انتقال هستند و استوديوهاي بازيسازي با استفاده از اين ويژگي، مي توانند اين مفاهيم را به کاربرانشان انتقال دهند.
در چند سال اخير، کشورهاي عربي بسيار مورد توجه استوديوهاي بازيساز غربي قرار گرفتهاند. برخي اين توجه ويژه را به خاطر وجود بازاري بزرگ براي فروش و تبليغ محصولات غربي ميدانند اما برخي هم بر اين باورند که اين توجه ويژه به منظور القاي تفکرات و انديشههاي بنيادين غرب به نسل آينده اين منطقه است. بدون در نظر گرفتن هيچ کدام از افکار خاص، ميتوان به خوبي مشاهده کرد که کشورهاي عربي، پيشرفت قابل توجهي در صنعت بازيهاي رايانهاي داشته اند و با حمايتهاي بازيسازان غربي، نمايشگاهها و جشنوارههاي مختلفي را با جوايز مختلف به راهانداخته اند.
در آخرين اخبار منتشر شده، اردن به عنوان مرکز تبادل اطلاعات بازيهاي رايانهاي در ميان کشورهاي عربي تبديل شده و قرار است تا استوديوهاي بازيسازي با همکاري يکديگر، کيفيت ساخت بازي هايشان را ارتقا دهند تا به پيشرفت در صنعت بازيسازي کشورهاي عربي منجر شود. اين در حالي است که بسياري از اين استوديوها، حمايتهاي مالي دولتهاي عربي را نيز در اختيار دارند و بسيار راحت ميتوانند از پس هزينههاي سنگين مربوط به ساخت و طراحي بازيهاي رايانهاي برآيند. اين تبادل اطلاعات، باعث شده که به تازگي استوديوي بازيسازي عربي «کريزي پيرانا(Crazy Piranha)» از ساخت نخستين بازي تمام عربي براي کنسول «پلي استيشن 4»(Play Station4) خبر دهد. استوديوهاي عربي با همکاري يکديگر توانستهاند موتور پايهاي قدرتمند براي ساخت بازي بر روي کنسول «پي اس 4» طراحي کنند و اولين بازي را براي آن ارائه نمايند. اين بازي که «چينسا اينسيدنت» نام دارد، براي هر دو کنسول نسل جديد يعني «پي اس 4» و «اکس باکس 1»(Xbox One) عرضه ميشود. بومي شدن صنعت بازيهاي رايانهاي در منطقه ميتواند فوايد مثبتي هم داشته باشد چرا که برخي از استوديوهاي عربي از مفاهيم اسلامي در ساخت بازيهايشان استفاده ميکنند و اين باعث ميشود تا اين فرهنگ در ميان کاربران رواج يابد اما در عين حال اين مساله نکاتي منفي را نيز در بر خواهد داشت که معطوف به بدعتهاي آل سعود در دين است. قدرت گرفتن استوديوهاي عربي باعث ميشود که برخي از آنها بخواهند تفکرات مذهبي خاص و يا تفکرات قومي و قبيلهاي خود را مورد استفاده قرار دهند و اگر بتوانند ايران را در اين رقابت پشت سر بگذارند، به دليل قرابتهاي تاريخي-فرهنگي و احساس نزديکي مخاطبان ايراني به مفاهيم مطرح شده در بازيهاي ساخت اين کشورها، مشکلاتي در اين زمينه به وجود خواهد آمد که هوشياري متوليان اين عرصه را در کشور ميطلبد.