تحقیقات نشان می دهد که بازی های رایانه ای نامناسب تاثیرات مخربی را بر بدن افراد می گذارد. در تحقیقی که توسط سعید قربانی و… در میان 50 نفر از بازیکنان باشگاه گیمرهای حرفه ای در تهران صورت گرفته است مشخص شده است که بازی های رایانه ای خشن موجب افزایش معنی داری در متغیرهای انگیختگی شامل فشارخون، ضربان قلب و تعداد تنفس می شود. براین اساس، میانگین تعداد تنفس در بازی های خشن قبل از بازی20.64 بوده و در حین بازی به 25.08 رسیده است؛ در حالیکه در بازی های غیر خشن میانگین تنفس، قبل از بازی 20.48 و در حین بازی 20.6می باشد. همچنین میانگین ضربان قلب تغییر محسوسی داشته است. مثلا در بازی های خشن قبل از بازی میانگین ضربان قلب 63.16 بوده و در حین بازی به 73.02 افزایش یافته است؛ در حالیکه در بازی های غیر خشن، میانگین ضربان قلب در قبل از بازی 63.04 و در حین بازی 63.03 می باشد. علاوه براین، میانگین فشار خون دیاستولیک در قبل از بازی های خشن 77.6 بوده و در حین بازی های خشن 87.09 می باشد و در بازی های غیر خشن در قبل از بازی78.5 و در حین بازی 78.7 می باشد. همچنین میانگین فشارخون سیستولیک در قبل از بازی های خشن 117.4 و در حین بازی های خشن 128.52 می باشد و در بازی های غیر خشن در قبل از بازی 118 و در حین بازی 118.2 می باشد.
بنابراین بازی های رایانه ای خشن با افزایش انگیختگی در حین بازی و به وجود آوردن رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگرانه در بازیکن می توانند نقش منفی در رشد کودکان و نوجوانانی که به طور مستمر از این بازی ها استفاده می کنند داشته باشند. همچنین روانشناسان از انگیختگی به عنوان عاملی که می تواند موجب بروز رفتارهای روانی منفی در افراد شود نام برده اند؛ زیرا این بازی ها می توانند نقش یک عامل هیجانی کاذب را ایفا کنند و بر سلامت روانی مخاطبان خود تاثیر منفی بگذارد.
منبع: نشریه حرکت -شماره 34