اين شعار در سايت رسمي اين شرکت آمده است که “ما مي خواهيم سرگرمي و تفريح را در راه اصلاح جامعه بکار ببريم.” براي حمايت اين هدف، «جي فور سي» چندين سرمايهگذار بزرگ را دور هم گرد آورده است تا بهترين فعاليتها را برجسته و پررنگ نمايد، بازيها را توسعه دهد و به ساخته شدن و سرمايهگذاري مستقيم در پروژههاي جديد کمک کند. شايان ذکر است که اين شرکت در شهر نيويورک آمريکا قرار دارد.
همچنين اين شرکت، کنفرانس و جشنوارهاي را به طور سالانه برگزار ميکند. کنفرانس و جشنواره «جي فور سي» در 3 روز برگزار ميشود که شامل سخنراني افراد مشهور و ميزگردها، نمايش دمو از بازيها و ايجاد فرصتهاي زياد براي ايجاد ارتباطات است. در پايان، يک مراسم سرگرمکننده نيز به مدت يک روز کامل در خيابانهاي جنوب منهتن برگزار ميشود.
بازي براي تغيير يک حرکت عمومي و يک جامعه يادگيرنده است که پيرامون استفاده بازيهاي رايانهاي در جهت تغييرات اجتماعي است. يک بازي به تنهايي ممکن است به بازي براي تغيير ارجاع داده شود که در اين صورت بازي يا توسط اين جامعه ساخته شده است يا با اهداف اين جامعه تطبيق دارد. بازي براي تغيير همچنين نام يک شرکت غير انتفاعي نيز ميباشد که اين نوع بازيها را ميسازد، از آن حمايت مي کند و آن را به نمايش ميگذارد.
«بازي براي تغيير» که توسط سوزان سگرمن و بنجامين استوکس تاسيس شد، اغلب به عنوان بخشي از بازيهاي جدي که با هدف مسائل اجتماعي و تغييرات اجتماعي هستند، پنداشته ميشد اما افراد آن صدها نفر از کارگردانان و بازيسازان و هنرمنداني و فرهيختگان هستند.
اين جنبش براي اولين بار در کنفرانس بازيهاي جدي به عنوان يک مسئله جدي بيان شد و «بازي براي تغيير» نام گرفت، کنفرانس «بازي براي تغيير» ابتدا در آکادمي علمي نيويورک در هشتم ژوئن سال 2004 ميلادي برگزار شد. دعوت اوليه فقط 40 موسسه را به خود جذب کرد که اکثرا غيرانتفاعي و دانشگاهي بودند. در نهايت پس از انجام مذاکراتي و روشن شدن نياز به وجود و ثابت شدن محلي براي ساماندهي جنبشهايي در بازيها براي ايجاد تغيير اجتماعي مفيد، سوزان سگرمن3 از «وبلب4» و بنجامين استوکس5 از «نت ايد6» و بري جوزف7 از «گلوبال کيدز8» و ديويد راجسکي9 از «مرکز بين المللي ووددرا ويلسون10» و توماس لاونهاوپت11 از هيات علمي جامعه کوئينز12 اقدام به تاسيس موسسه نمودند.
اين جنبش، زماني بزرگتر شد که براي اولين بار برنامههاي ماهوارهاي از کنفرانس بازيسازان، بازيهاي جدي، مسابقات آموزشي در «اي 3»13، کنفرانس بازيها و يادگيري پخش ميشد. جشنواره سالانه «بازي براي تغيير» از اين پس از سال 2005 در «سي يو ان واي14» و در سال 2006 در مدرسه طراحي پارسون و در 2011 جشنواره به مرکز هنرهاي نمايشي در دانشگاه نيويورک منتقل شد.
در اين جشنواره به بازيهايي که در آن شرکت ميکنند، تحت عناوين مختلف جوايزي تعلق ميگيرد از قبيل:
جايزه تاثير مستقيم: براي بازيهايي که مخاطبان خاصي را با خروجيهايي عيني هدف قرار ميدهند.
جايزه بازي خبري نايت: توسط بنياد جان و جيمز نايت پشتيباني مالي ميشود و طيفي از بازيهايي را در بر مي گيرد که به اتفاقات روز، موضوعات مستند، دادهنمايي يا دادههاي خبري ميپردازند.
جايزه يادگيري و آموزش: براي بازيهايي که موضوعات خاصي را برجسته ميکنند و يا در محيطهاي کلاسي و يا محيطهاي غيررسمي آموزشي آن موضوعات را ياد ميدهند.
جايزه بينرسانهاي: براي بازيهايي که قسمتي از يک کارزار رسانهاي بزرگتر هستند.
«آسي بوراک15»، رئيس «گيمز فور چنج»، يکي از بازيسازاني مي باشد که برنده جوايز متعددي شده است. وي مدير عامل بازاريابي و توليد در «اکسيز موبايل16» بوده است.
«اميلي تريت17» به عنوان قائم مقام در بخش خدمات توليدي کار ميکند.
وي پروژههاي بازي متعددي را در آزمايشگاه «جي فور سي» براي ايجاد تغييرات اجتماعي مديريت کرده است.
برخي از بازيهاي معرفي شده در جشنواره «جي فور سي» عبارتند از:
بازي «نسل اول مريخ: آرگيوبات آکادمي18»: در اين بازي به سال 2054 مي رويم زماني که انسان براي اولين بار ميخواهد در کره مريخ زندگي را آغاز کند ولي در اين حين، نظرات مختلفي از سوي همه وجود دارد، در اين بازي روباتهايي هستند که کمک ميکنند منطقي نتيجهگيري کنيد. در اين بازي به شيوهاي کامل بحث و جدل منطقي و فکر کردن از روي منطق آموزش داده ميشود. اين بازي براي تبلت توليد شده است.
بازي «سيم سيتي ايدييو: چالش آلودگي19»: در اين بازي شما شهردار يک شهر هستيد و اين وظيفه شما است که مطمئن شويد تا شهروندان همه خوشحال هستند. به عنوان شهردار شما مسئول هستيد که همه شهروندان استخدام بشوند و کار داشته باشند تا بتوانند درآمد داشته باشند و از طرفي بايد سطوح آلودگي را نيز کنترل کنيد تا شهر سالمي داشته باشيد.
بازي «مأموريت امريکا: حماسه چيين20»: هدف اين بازي، برانگيختن علاقه و کنجکاوي درباره تاريخ آمريکا در ميان نوجوانان امروزي است. در بازي يک پلتفرم آموزشي محاورهاي بکار رفته که بسيار تشويق کننده و سرگرم کننده است. اين بازي برنده جايزه سال 2014 «جي فور سي در بخش بيشترين تاثير خاص شده است».
بازي «ردپاي مهاجر21»: اين بازي يک بازي يکنفره شبيه سازي است که زندگي مهاجران و مردماني را نشان ميدهد که در مرز مکزيک ساکن هستند.
بازي «گان هوم22»: يک بازي است که بر اساس جستجو و نظاره کردن طراحي شده و بوسيله آن، داستان افرادي که در خانه کيتلين زندگي ميکردند و مشکلات خواهر «همجنسباز23» کيتلين نقل ميشود. اين بازي برنده مهمترين جايزه جشنواره «جي فور سي» شد و عنوان «بازي سال» را از آن خود کرد.
بازي «پيپرز پليز24»: شما مامور چککردن مدارک مهاجران به آرتزوسکا هستيد و نبايد اشتباه کنيد وگرنه خانوادهتان با فقر روبرو ميشود. اين بازي، برنده جايزه خلاقانهترين و بهترين گيمپلي در يازدهمين جشنواره «گيمز فور چنج» شده است.
بازي «ريچ د سان25»: توسط اين بازي ميشود گياهان خود را مديريت کرد تا قبل از رسيدن زمستان پربار شوند. اين بازي برنده جايزه خلاقانهترين گيمپلي در دهمين جشنواره «جي فور سي» شده است.
بازي «ديتا ديلر26»: هدف از اين بازي، خريد و فروش اطلاعات تا زماني است که قويترين پايگاه داده را بدست بياوريد. اين برنده جايزه مهمترين تاثير در دهمين جشنواره «جي فور سي» شده است.
بازي «فيت آف د ورد27»: يک بازي استراتژيک جهاني است که سرنوشت و آينده زمين را در گرو تصميمات شما قرار ميدهد. اين بازي، برنده جوايز متعددي در سال 2011 شده است.
بازي «پيس ميکر28»: اين بازي استراتژيک سعي ميکند تا بنا به تعريف سازندگانش نوعي صلح بين فلسطين اشغالي و اسرائيل برقرار کند. اين بازي امتياز بالاي 9 از 10 را از «جي فور سي» کسب نموده است.
بازي «جوييش تايم جامپ29»: اين بازي در واقع، بازسازي تاريخي زندگي يهوديان در دهه 1900 در روستاي گرينويچ است. اين بازي نامزد دريافت جايزه خلاقانهترين بازي در سال 2013 از اين جشنواره شده است.
«گيمز فور چنج» سازمانها و افراد را در جهت دستيابي به اهدافشان راهنمايي ميکند. در زير برخي از مشترياني که براي دستيابي به اهدافشان با «اين نهاد غيرانتفاعي» همکاري مي کنند عبارتند از: موزه امريکايي تاريخ طبيعي، موسسه يادگيري بانک جهاني30، برنامه پيشرفت و توسعه ملل متحد31، بنياد پيتر پترسون32، سازمان امريکايي حمايت از آموزش جنسي نامحدود «انسر»33 و … .
برخي از برنامههاي جشنواره 2014 «گيمز فور چنج»، خاص است. مثلا کارگاه شماره 2 اولين روز جشنواره، به نام «تغيير دادن نسبت34»، آموزش نحوه کدنويسي براي بازيسازي در اين کارگاه صورت ميگيرد اما بايد به ياد داشت که اين کارگاه صرفا براي چندجنسيها و زنان داير ميشود و قرار است تا مفاهيم کلي برنامه نويسي بازيها را آموزش دهد.
شبکهسازي سرعت35: در اين قسمت برنامه، امکان ايجاد ارتباط و آشنايي با رهبران دنياي بازي و حرفه ايهاي زمينههاي ديگر که با استفاده از تفکر بازيگونه مسائل دنيا را حل مي کنند، براي شرکت کنندگان فراهم مي شود.
جعبه حقيقت36: يک خيمه متحرک است که قسمتي از پروژه «آنستي» محسوب ميشود که يک کار مشترک بين رفتار شناس اقتصادي آقاي دن آريلي و فيلمساز ييل ميلميد ميباشد. هدف آن بهبود رفتار و اعتقادات است. جعبه حقيقت شرکتکنندگان را دعوت ميکند تا داستان يک دروغ را که در زندگي گفتهاند، در مقابل يک دوربين با ديگران به اشتراک گذارند. فيلمهاي ضبط شده ممکن است در آينده به نمايش عمومي گذاشته شود و يا در مستندي درباره راستگويي و دروغگويي بکار برده شود.
سخنراني «جين مکگونيکال37»: بازي براي تغيير 10 سال آينده چه خواهد شد؟ جين مکگونيگال تصورات حضار را به چالش ميکشد و 5 بازي آينده را پيش بيني ميکند. اين بحث شما را به تفکر درباره چيزهايي فراتر از بازيهاي امروزي ميبرد مانند بازيهاي موبايل و واقعيت مجازي و گيم پلي مبني بر سنسور. و در مورد بازيهايي که در «گيم فور چنج» 10 سال آينده برنده ميشوند، صحبت ميشود.
1. Games for Change
2. G4C
3. Suzanne Seggerman
4. WebLab
5. Benjamin Stokes
6. NetAid
7. Joseph
8. Global Kids
9. David Rejeski
10. Woodrow Wilson Center
11. Thomas Lowenhaupt
12. Queens Community Board
13. E3
14. CUNY
15. Asi Burak
16. Axis Mobile
17. Emily Treat
18. Mars Generation One: Argubot Academy
19. SimCityEDU: Pollution Challenge
20. Mission US: A Cheyenne Odyssey
21. The Migrant Trail
22. Gone Home
23. Lesbian
24. Papers Please
25. Reach for The Sun
26. Data Dealer
27. Fate of The World
28. Peace Maker
29. Jewish Time Jump
30. The World Bank Learning Institute
31. UNDP
32. Peter G. Peterson Foundation
33. Answer
34. Changing Ratio
35. Speed Networking
36. Truth Box