مرکز بازی و سرگرمی سراج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • بازی‌های تلفن همراه
    • بازی‌های رایانه‌ای
    • رویداد و نمایشگاه
    • کنسول‌ها
    • مجلات و نشریات
  • دانشنامه
    • مقالات
    • پژوهش
    • سبک بازی
  • نقد بازی
  • توصیه بازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • بازی‌های تلفن همراه
    • بازی‌های رایانه‌ای
    • رویداد و نمایشگاه
    • کنسول‌ها
    • مجلات و نشریات
  • دانشنامه
    • مقالات
    • پژوهش
    • سبک بازی
  • نقد بازی
  • توصیه بازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مرکز بازی و سرگرمی سراج
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

بازی‌های رایانه‌ای

05 اسفند 1393
در مقالات
صفحه اصلی دانشنامه مقالات
2
بازدیدها
اشتراک‌گذاری با ایمیلاشتراک‌گذاری در لینکدیناشتراک‌گذاری در توییتر

ارجاعات فراواني براي منافع مثبت بازي‌هاي رايانه‌اي در ادبيات علمي حيطه تاثيرات اين بازي‌ها وجود دارد. برخي از نکاتي که مي‌توانند راهنمايي بر مفيد بودن بازي‌هاي رايانه‌اي باشند عبارتند از:

– بازيها بخشي طبيعي از رفتار انساني مي‌باشند.

– بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌تواند به کودکان در تنظيم اهداف، رسيدن به اهداف به طور عملي، تهيه بازخورد، انگيزش و تثبيت تغييرات رفتاري کمک کند.

– پژوهشگران مي‌توانند از بازيهاي رايانه‌اي براي سنجش ويژگي‌هاي فردي مانند اعتماد به نفس، خودپنداره، هدف‌گذاري و تفاوتهاي فردي بهره بگيرند.

– بازيهاي رايانه‌اي براي مخاطبان، سرگرم‌کننده و انگيزاننده هستند. در نتيجه مي‌توانند به آساني توجه فرد را به مدت طولاني جلب و حفظ کنند.

– بازي‌هاي رايانه‌اي به عنوان ابزاري تحقيقاتي، بسيار متنوع هستند و مشارکت افراد را در سنين، جنس‌ها، نژادها و سطح تحصيلات مختلف جلب مي‌کنند.

– و بازيهاي رايانه‌اي به کاربران فرصت مي‌دهند تا فعاليت‌هاي شگفت‌انگيزي را تجربه کنند؛ پرواز کنند، نابود کنند و حتي بميرند بدون اينکه پيامدهاي واقعي آن را تجربه کنند.

تاريخ اولين تحقيقات در زمينه تاثيرات مثبت بازيهاي رايانه‌اي به اوايل دهه 80 ميلادي بازمي‌گردد، جايي‌که محققان نشان مي‌دهند بازيهاي رايانه‌اي سرعت واکنش را در کاربران افزايش مي‌دهند، هماهنگي چشم و دست را بهبود مي‌بخشند و اعتماد به نفس را بالا مي‌برند. برخي شواهد حکايت از آن دارند که بازي‌هاي رايانه‌اي ممکن است مهارت‌هاي مهم انساني را بسازد و يا تقويت کند. براي مثال، بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌توانند مهارت فضايابي1 را در افراد بهبود دهند.

منافع درماني بازي‌هاي رايانه‌اي بسيار گسترده هستند و ط‌بقه‌بندي آنها امري پيچيده، اما به يک اعتبار مي‌توان آنها در 7 طبقه، دسته‌بندي نمود:

1- بازيهاي رايانه‌اي به مثابه ابزار «تن‌درماني2» (درمان فيزيکي)

2- بازيهاي رايانه‌اي گزينه‌اي براي «مديريت درد3»

3- بازيهاي رايانه‌اي ابزاري براي «توانبخشي شناختي4»

4- بازيهاي رايانه‌اي ابزاري براي توسعه «مهارت‌هاي ارتباطي و اجتماعي» ناتوانان ذهني

5- بازيهاي رايانه‌اي و «اختلالات تکانشگري5»

6- بازيهاي رايانه‌اي و «افراد کهنسال»

7- بازيهاي رايانه‌اي و «مراقبت‌هاي بهداشتي»

واضح است که بازيهاي رايانه‌اي مي‌توانند منافع درماني مثبتي را براي طيف وسيعي از زيرگروه‌هاي مختلف اجتماعي داشته باشند. بر اين اساس، مشاهده خواهيم کرد که بازيهاي رايانه‌اي علاوه بر مولفه سرگرم‌کنندگي، از پتانسيل بالايي در جهت مسائل مربوط به پيشگيري و درمان در ابعاد جسماني و رواني برخوردار هستند. تحقيقات بيشتر در اين زمينه مي‌تواند به کشف ابعاد ناشناخته‌اي از قابليت‌هاي اين بازيها در زمينه‌هاي درماني بيانجامد و يا اين قابليت‌ها را تاييد و تثبيت کند.

   1. Spatial Skill

   2. Physiotherapy

   3. Pain Management

   4. Cognitive Rehabilitation

   5. Impulsivity Disorders

پست قبلی

رخنه ای در خداباوری

پست‌ بعدی

عادی سازی تمایلات منحرفانه جنسی

پست‌ بعدی
عادی سازی تمایلات منحرفانه جنسی

عادی سازی تمایلات منحرفانه جنسی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پرطرفدار
  • دیدگاه‌ها
  • اخیرا
شباهت مغز انسان به رایانه

شباهت مغز انسان به رایانه

04 مرداد 1395
بازی خانه سبز

بازی معمایی و داستانی «خانه سبز» در سبک اشیاء پنهان

11 دی 1401
دستپخت تازه یوبی‌سافت در دوران طلایی اسلام با Assassin's Creed Mirage

دستپخت تازه یوبی‌سافت در دوران طلایی اسلام با Assassin’s Creed Mirage

18 تیر 1402
تولید بازی «نبرد دیگر» به اتمام رسید

تولید بازی «نبرد دیگر» به اتمام رسید

03 خرداد 1402
بازی راز روشن

بازی راز روشن

1
سلسله گفت‌وگوهای صریح و دقیق با محوریت بازی‌های ویدیوئی

سلسله گفت‌وگوهای صریح و دقیق با محوریت بازی‌های ویدیوئی

1
نینتندو تایید کرد که در E3 ۲۰۲۳ شرکت نخواهد کرد

نینتندو تایید کرد که در E3 ۲۰۲۳ شرکت نخواهد کرد

1
ایکس باکس به طور رسمی عدم حضور در سالن نمایشگاه E3 2023 را تایید کرد

ایکس باکس به طور رسمی عدم حضور در سالن نمایشگاه E3 2023 را تایید کرد

1
نرم‌افزار ایران مقتدر

معرفی دو نرم‌افزار با موضوع پیشرفت کشور

19 بهمن 1402
واکنش توسعه‌دهندگان به طرح قیمت‌گذاری جدید یونیتی

واکنش توسعه‌دهندگان به طرح قیمت‌گذاری جدید یونیتی

27 شهریور 1402
قیمت و تاریخ عرضه کنترلر اکسس اعلام شد

قیمت و تاریخ عرضه کنترلر اکسس اعلام شد

26 تیر 1402
دستپخت تازه یوبی‌سافت در دوران طلایی اسلام با Assassin's Creed Mirage

دستپخت تازه یوبی‌سافت در دوران طلایی اسلام با Assassin’s Creed Mirage

18 تیر 1402

پیوندها

  • تماس با ما
  • سازمان فضای مجازی سراج
  • مجله تخصصی بازی بان
  • شتاب (شبکه توسعه دهندگان اپلیکیشن و بازی)

محصولات

  • سرافرازان
  • بازی قرآنی (یادگیری متفاوت قرآن)
  • پیربابا
  • واقعیت افزوده دستاوردهای ملی ایران
  • خانه سبز

دنبال کنید

ویراستیایمیلآپارات

© ۱۴۰۲ کلیه حقوق برای سراج گیم محفوظ می‌باشد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • بازی‌های تلفن همراه
    • بازی‌های رایانه‌ای
    • رویداد و نمایشگاه
    • کنسول‌ها
    • مجلات و نشریات
  • دانشنامه
    • مقالات
    • پژوهش
    • سبک بازی
  • نقد بازی
  • توصیه بازی

© ۱۴۰۲ کلیه حقوق برای سراج گیم محفوظ می‌باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید