اول شخص
نوعی بازی رایانهای که بازیکن همه رویدادهای مجازی را از چشم خود قهرمان بازی میبیند. به بیان دیگر گویی بازیکن در پوست قهرمان بازی خزیده است و آن را کنترل میکند. از بازیهای مشهور این سبک میتوان از «رستاخیز» Doom نام برد.
سکو بازی
یکی از سبکهای اصلی بازیهای رایانهای است که بازی کننده را مجبور به پرش از روی موانع مختلف و یا بالا رفتن از سدهای فیزیکی بازی میکند. از بازیهای محبوب و مشهور این سبک میتوان از مجموعه بازیهای «ماریو» (Mario) نام برد.
مخفی کاری
نوعی بازی که در آن فرد باید بدون جلب توجه دشمن از میان آنها بگذرد و اولین بار توسط بازی قلعه و لفش تا ین معرفی شد. این سبک زیر شاخههای متفاوتی دارد مثال در بازی «هیتمن» (Hitman)، فرد باید یکی از دشمنان را کشته و لباس او را بپوشد تا شناسایی نشود؛ اما در بازی «اسپلینترسل» (Tom Clancy’s Splinter Cell)، فرد باید در سایه یا پشت اجسام مخفی شود تا بتواند از دست دشمنان بگریزد و در بازی «کیش یک آدمکش» (Assassin’s Creed) بعد از شناسایی باید میان راه بهها یا کاهها یا میان مردم برود تا مخفی شود.
ماجراجویی
سبکی که در آن بازیکن خودش را در نقش سردسته یک داستان محاورهای و واکنشی فرض میکند که باید با کاوش و جستجو پیش برود و به جای رقابتهای فیزیکی به حل کردن معما بپردازد. دلیل تمرکز این سبک بر داستان، مسئولیت سنگین روایت آن بر عهده شیوههای مورد استفاده برای داستانسرایی مثل نوشتهها و فیلم قرار میگیرد که این خود گستره وسیعی از گونههای ادبیات را شامل میشود. از بازیهای مشهور این سبک میتوان از Grim Fandango نام برد.
نقش افرینی
سبکی که ریشه در بازیهای تخته ای و نوشتاری قدیمی مانند اژدهاها و سیاهچالهها دارد. بازیکن در این بازیها یک یا چند شخصیت را در جریان مأموریتهای مختلف هدایت میکند. در این بازیها معمولاً داستان بسیار قوی بوده و علاوه بر خط داستانی اصلی شامل ماجراهای فرعی متعدد میشود. از بازیهای مشهور این سبک میتوان از «کتیبههای کهن 4: نسیان» (The Elder ScrollsIV: Oblivion) نام برد
راهبردی
بازیهایی بر پایه برگزیدن راهبرد مناسب برای رسیدن به هدف یا غلبه بر حریف. در این بازیها بازیکن باید حرکتی اصولی برای گردآوری منابع مانند برگههای امتیاز و یا سنگ، چوب، غذا، طلا، پول و به طور کلی برطرف کردن نیازها پیش بگیرد تا به پیشرفت و ساخت فنآوری برتر و یا موقعیت بهتر نسبت به رقیب برسد. از بازیهای مشهور این سبک میتوان از «تر اوین» (travian) نام برد
راهبرد نوبتی
زیرمجموعه سبک راهبردی است و در آن مانند بازی شطرنج بازیکنها به نوبت تغییراتی را در بازی اعمال میکنند و مهرههای یکدیگر را نیز به نوبت حرکت میدهند. در این سبک نیز هدف بازی، غلبه برحریف با پیش گرفتن رویه مناسب است. از بازیهای مشهور این سبک میتوان از «شورشهای امپراتوری» (SINS OF A SOLAR EMPIRE) نام برد.
مبارزه ای
روش اصلی پیشروی در بازیهای اکشن از طریق فعالیتهای فیزیکی شخصیت بازی است و بیشتر بر پایه زد و خورد با سلاحهای سرد و گرم یا مشت و لگد طراحی شدهاند. دویدن و جستوجو از یک سو به سوی دیگر، رفتن به مکانهای ناشناخته و کشف اسرار پشت درهای بسته، زد و خو ردهای مهیج و گهگاه نفسگیر، همه و همه از ویژگیهای بارز این سبک بازیها محسوب میشوند.
تیراندازی
زیرمجموعه بازیهای سبک اکشن است و خود به دو زیر سبک اول شخص و سوم شخص تقسیم میشود. در این سبک، کاربر باید دشمنان را در بازی با تیراندازی به سمت آنان از بین ببرد. در این سبک معمولاً دشمنان هم میتوانند تیراندازی کنند. از بازیهای مشهور این سبک میتوان از «هیتمن» (Hitman) نام برد.